SME
Utorok, 26. január, 2021 | Meniny má TamaraKrížovkyKrížovky

Načítavam moment...
Momentálne nie ste prihlásený

Každý môže vydať knihu. Autori vydavateľstvá čoraz častejšie obchádzajú (Späť na článok)

Pridajte priamu reakciu k článku

1 2 >

Hodnoť

Ako je to s hudbou?

Toto je výborný príspevok, lebo ja som si myslel, že vydanie knihy môže robiť jedine nakladateľstvo alebo byť v nejakej stavovskej organizácii, resp. minimálne mať živnosť.

Ktovie ako je to v hudbe s pesničkami, lebo tam tiež vydavateľstvá nemajú kapacity a vydávajú len veci svojim známym a zriedka niekoho nového.
 

vydať si každý môže čokoľvek

vydavateľstvo (či už hudobné alebo knižné) materiálne prostriedky na vytvorenie diela (nahrávacie štúdio v prípade audio diel, tlač pri knižných dielach a samozrejme ešte ďalšie prostriedky spojené s vydaním diela), ale najmä zabezpečuje distribučnú sieť. Je o dosť zložitejšie dielo distribuovať samostatne, lebo sa musíte dohodnúť so všetkými predajcami samostatne. Pri audio dielach v čase spotify, YT a podobne, si viete distribúciu ale vyriešiť aj cez nich iba pre digitálne platformy, marketing ale vždy bude základ.
 

Self release interpreti

využívajú okrem streamovacích služieb na distribúciu svojej hudby aj bandcamp. Oproti streamingu nielen vo forme downloadu mp3 a FLAC formátu, ale ak si dajú vylisovať, tak aj vo forme fyzických nosičov CD a LP.
 

 

To je zaujímavé a užitočné, pretože na Slovensku takéto služby zdá sa, že nemáme.
 

bandcamp je medzinárodná platforma

Je teda medzinárodne známy a využívaný na distribúciu hudby na nosičoch aj bez nich, hlavne medzi hudobníkmi a malými vydavateľstvami a labemi z tej alternatívnejšej hudby, vrátane slovenských. Platí sa napr. cez PayPal. Takže ani žiadnu podobnú národnú platformu nepotrebujeme, keďže takto sa môže napr. šikovný producent elektronickej hudby lepšie zviditeľniť v zahraničí a download kódy a nosiče posielať nielen svojim tuzemským, ale aj zahraničným fanúšikom. Podobne ako v prípade Soundcloudu, kde sa ale fyzické nosiče kupovať nedajú.
 
Hodnoť

 

Rovnako ako nealkoholické pivo nie je pivo, ani kuchárska kniha nie je kniha.
 

 

Ak som Vás správne pochopil, tak ak kapela nejde cez vydavateľstvo, tak pesnička nie je kvalitná. Ako však kapela zistí, že je dostatočne kvalitná aj pre nejaké vydavateľstvo, čiže či je to "pivo".alebo "kniha".

Napríklad, dočítal som sa na sociálnych sieťach, že Rádio FM, robí nejakú hitparádu a údajne ak tam kapela vyhrá aj pár mesiacov za sebou, tak Rádio FM ju vôbec nevysiela.

Čiže položme si otázku, je taká pieseň kvalitná alebo nie? Samozrejme Rádio FM je súkromné a preto mu nik nemôže vyčítať, že nezaraďuje do vysielania svojich víťazov. No predstavte si, že ste takáto kapela a skúste jej povedať, ktoré vydavateľstvo a či to vydvateľstvo to bude považovať za kvalitu ("pivo, kniha").
 

Mám jednu zásadu.

Keď nemám pary o čom píšem, tak sa radšej pýtam.
Hudobné vydavateľstvo má myslím aj v dnešnej dobe vyhľadávača „talentov“. Vydavateľstvo hľadá interpreta, ktorý by mohol preraziť a samozrejme vydavateľstvo na tom zarobilo. Ak takého nájde, zoberie ho pod svoje krídla, urobí s ním zmluvu a pomáha mu v rozbehu kariéry – nahrávacie štúdio, klipy, reklama, marketing, distribúcia. Nakoľko však kvalita hudby na SK je taká aká je a vydavateľstvá majú priškrtené výdavky, interpreti sa priklonili k novej ceste.
Propagovať svoju tvorbu cez internet, streamovať a dúfať, že sa chytia. Vyzerá, že je to ľahšia cesta, nakoľko nahrať dnes nejaký výtvor je pomerne jednoduché. Druhá stránka veci je, že spotify a podobné „výdobytky“ platia umelcom za prehratie skladby pár centov, takže žiť z takejto tvorby je pomerne zložité, plus v tom množstve skladieb sa tvorba nováčika na hudobnej scéne doslova stráca. Kto chce dnes skutočne preraziť sám, musí vytŕčať nad ostatnými min o dve hlavy, musí mať dostatok financií a ohromné šťastie.
Keď sa pošťastí, tak potom bude dotyčný umelec koncertovať. To si už môže vydať aj CD, ktoré sa síce vo všeobecnosti veľmi nepredávajú, ale v rámci merchandise sú to slušné počty.
A na záver. Radio FM nie je súkromné, ale verejnoprávne. Ale aj tak sa musí chovať tak, aby malo poslucháčov, nakoľko cena odvysielaného reklamného spotu je určená na základe počúvanosti. Ale je pravdou, že rozhlasové stanice si dávajú robiť prieskumy, z ktorých sa vytvára playlist. A z tohto dôvodu sú tie playlisty pre bežného poslucháča tragické, nakoľko sa pesničky opakujú do nemoty resp. od interpreta, ktorý vydal napr. 10 albumov sú v playliste len dve pesničky.
 

Tak to som prekvapený?

Tak s tým Rádiom FM som zaskočený, avšak potom vysvetlenie je jednoduché. Tým, že ide o verejnoprávne rádio vlastne nemusia nikomu skladať účty a prakticky nemajú žiadnu zodpovednosť. A ak sa aj niečo vyskytne a vedenie RTVS by to napr. preverovalo, tak by povedali nejak takto: "vieš Rudko, Janko to robí dobre a aj Vierka s tým súhlasí"

Rozprával som sa s jedným šéfom kapely k tomu, že: "Hudobné vydavateľstvo má myslím aj v dnešnej dobe vyhľadávača „talentov“ - povedal, že to bolo možno kedysi, no dnes hudobné nakladateľstvá už nemajú takú pozíciu ako kedysi.







Hudobné vydavateľstvo má myslím aj v dnešnej dobe vyhľadávača „talentov“
 

Miešaš

dve veci.
1. Rádio - že sa vo verejnoprávnych médiách "trtošia" bezvýznamné osoby, je úplne jasné. Stačí, keď človek počúva slovenský rozhlas, tak sa to len hmýri osobami v zmysle "já na bráchu, brácha na mne". Všelijaké hudobné relácie, kde autor vyberie 10 pesničiek podľa nejakého motta, skásne odmenu, pričom jeho relácia nedala poslucháčovi absolútne nič. Súkromné stanice zasa podliezajú vkusu poslucháča, aby nebodaj nepreladil na inú stanicu.
Hudobné vydavateľstvá - vyhľadávači talentov nie sú-to je asi pravda - všetky major labels zo slovenska odišli. Dokonca aj Opus patrí zahraničnému vydavateľstvu. Ostali len súkromné vydavateľstvá ako Slnko, Pavian, Hevhetia a pod. Tie sa však nevenujú mainstreamu a človek obdivuje, že ešte fungujú.
 

 

Nie, nepochopili ste ma správne. Prečítajte si môj komentár ešte raz. Nespochybňujem kvalitu literatúry, ktorú si autor vydá sám, spochybňujem kuchárske knihy ako plnohodnotnú literatúru, za ktorú ju bulvárne médiá čoraz častejšie pasujú.
 

 

Aha, preto som aj písal, že neviem, či som Vás správne pochopil - čiže vyložil som si to ináč
 

 

hm ... daj definiciu knihy zodpovedajucu tebou napisanemu
 
Hodnoť

 

No neviem, pretoze radio Slovensko prave uznavam a zrovna zavedenie tych relacii povazujem za plus. Totiz mna nezaujima nepretrzity stream pesniciek a tie hudobne bloky
Otcenasa, Curneho, Franza,... ocenujem. Da sa vzdy polemizovat no je to jedine mainstreamove radio, kde sa clovek dozvie o novych tvarach a slovenskych interpretoch. No a je to jedine radio, ktore od zaciatku roku dava prilezitost slovenskym pesnickam v case Covidu nesmierne potrebne. Take Radio FM si veselo vysiela akoze inu hudbu nezazivnu a a podpors slovenskych pesniciek ich az na svetle vynimky
nezaujima ,Covid -Ne-covid
 

 

Takže Rádio_FM podpora slovenskej scény nezaujíma? A čo sú potom každoročné ceny Radio_Head Awards, každý štvrtok 2 hodiny neopočúvanej iba slovenskej hudby v Demeterových 100%_FM, každú sobotu 2 hodiny novej iba slovenskej a českej hudby s Nikou v D2_FM, vrátane rozhovorov s hudobníkmi, každú nedeľu hodina začínajúcej slovenskej hudby bez vydavateľov v Demovnici a po tom slovensko-česká hitparáda Osmička s Martinom?
Nebudete vy ten urazený „hudobný génius“, čo posielal hudobnému dramaturgovi nahrávku, ktorú vám nechce hrať? Teda človek, ktorý si pod pojmom "slovenská pesnička" predstavuje nastrednoprúdnejší priemerný strednoprúd, spievaný výhradne v slovenčine?
Demovnica možno nie je úplne šťastný formát, lebo sám žasnem, že tam často posielajú hudbu ľudia, ktorí ani netušia, akú hudbu hrá Rádio_FM (indie gitarovky, elektronika a pod. ). A potom sa stane, že keď hlasuje celá rodina a kamaráti, tak tam v hitparáde vyhrá ten nemoderný neprogresívny, ničím zaujímavý melodický rock akoby z 90. rokov, vhodný skôr do Rádia Slovensko, ktorý pochopiteľne do denných rotácií Daniel Baláž nenasadí. Ale aj napriek tomu sa cez Demovnicu presadilo veľa dobrej hudby, ktorú eFeMko hráva (Tante Elze, Katarzia, Buy Her Sugar, Tolstoys, Says, Blanch, Mihaľová/Šedivý, Kvaskova...) a podchytilo si ich napr. Slnko Records.
 

 

Nesúhlasím s Vami. Písal som, že sú výnimky, napr. čo píšete ten Demeter. Faktom je, že prvú vlnu korony Rádio FM nezvládlo, teraz trochu začali. Čo sa týka oceňovania, je to fajn, to je sociálna aktivita a nie je to denné vysielanie. Osobne sa mi zdá, že pre Rádio FM platí,to čo napísal kolega z diskusie "já na bráchu, brácha na mne". A keď argumentujete niekoľkými kapelami, tak deň má 24 hodín, čiže uvádzať sedem kapiel, že pokrývajú celoročnú slovenskú scénu (ináč poznám len Katarziu). Neviem však prečo Rádiu FM kopete do Demovnice? To Vám smrdia fanúšikovia??? Okrem toho, Rádio FM nehrá žiadne indie, žiadne gitarovky, žiaden rock, ani hudbu pre mladých ľudí (samozrejme výnimky sa najdú) - a to ani slovenské ani zahraničné. Samozrejme som rád ak majú úspech, že ich hrá americké nakladateľstvo Sony Records. Avšak ak zahrajú tri slovenské pesničky v čase Covid-19, keď všetci pomáhajú, tak to je ozaj na zamyslenie.
 

 

A to je môj problém, že vy poznáte len Katarziu? Kľudne vám môžem z 24 hodinového playlistu vymenovať všetkých slovenských interpretov a je ich teda dosť.
BTW: zabudol som spomenúť pravidelné koncerty slovenských (resp. výnimočne aj českých) interpretov v rámci Pohody_FM live, vysielané naživo do éteru a s obrazom aj ma metoo.sk z komorného štúdia č. 5, za normálnych predpandemických čias aj so živým publikom. Keďže to teraz nejde, tak si Palo Hubinák a spol. povedali, že koncerty síce budú bez publika, ale aspoň dva do mesiaca ako naposledy Bulp a Katka Máliková. Alebo potom všetky tie živé hrania hudobníkov a DJ-ské sety z Rána na eFeMku, Popo_FM, alebo zo septembrového on-line festivalu Rádia_FM? Toto všetko je podľa vás málo? Veď ktoré rádio toto robí?
K tomu „já na bráchu“ asi toľko, že _FM hráva interpretov z alternatívnej SK, CZ a inej scény, ktorých bežne inde nepočuť. Veď to je ako by ste chcceli, aby na Rádiu Devín hrali Desmod alebo Dua Lipu, prípadne naopak na Exprese a E2 Mariana Vargu či Fallgrapp.
 

 

Ja som jasne napísal, že Radio FM v prvej vlne spalo a prebúdza sa až teraz na jeseň - zrejme preto, lebo bolo za to kritizované na sociálnych sieťach. Za tie aktivity Tie aktivity, čo spomínate sú fajn, no platí to, čo som napísal, napríklad, že Rádio nehrá piesne z vlastnej hitparády Demovnica, že sa hrá na nejakú alternatívnu scénu, ktorá neexistuje. Rádio FM má hrať pesničky, všekcých žánrov a nehrá ani to, čo má v programovej náplni!

Kde je prosím Vás napísané, že Radio FM má zakázané hrať mainstream, pop, rock a kľudne aj ak to nazývate alternatívu ale len primerane a vyvážene a pod.
A sám si odporujete, lebo ste uviedli, že bol koncert s Katkou Málikovou, To je príjemná POP-speváčka, no žiaden underground. A ak za alternatívu považujete DJ-sety, tak klobúk dolu - tie by mali byť najskôr po 22:00 lebo to je tanečná hudba bez spevu a nič nové od roku 2000 (tým nehovorím, že ich netreba hrať).
 

 

Katku Málikovú mám rád a jej druhý album Postalgia je ešte lepší než debut Pustvopol. Ale to že je to bežný príjemný pop je totálna blbosť. Potom by s ním asi nemali mať problém komerčné rádiá a Rádio Slovensko. A pravda je teda aká? Počuli ste ju tam niekedy? Tak o čom to tu točíte človeče? Veď pre nich je nestráviteľný aj recesistický pop Pudingu Pani Elvisovej, alebo gitarovky ako Chiki Liki tu a či Saténové ruky. Pozrite sa, dnes už samozrejme pod alternatívou nechápu len indie gitarovky ako napr. Joy Division či The Smiths, alebo temnoty ako Dead Can Dance, ale trebárs aj elektro pop vychádzajúci na indie labeloch ako napr. CHVRCHES, Austra, Monikino kino a pod. Tak prečo pre boha človeče chcete, aby namiesto nich malo _FM hrať otrepaný domáci a svetový mainstream, ktorý je počuť všade inde? Veď práve preto _FM pozitívni toto rádio počúvajú, podobne ako to v Británii majú s BBC 6 Music Radio, v Rakúsku s FM 4 alebo v Česku s Radio Wave. Fakt ste taký nechápavý?
 

 

Pojem alternatívna hudba sa v 21. storočí už nepoužíva, pretože dnes je obrovská záplava piesní, rôznych štýlov a ich mixov. A rádiá to riešia tak, že sa veľmi ostro zamerajú len na určité štýly podľa vytypovanej cieľovej skupiny.

Preto ani nečakajte, že komerčné rádiá budú hrať Málikovú, presne takisto ako vy nechcete hrať to, čo hrajú oni!! Ináč ona je ideálna skôr pre rádio Devín. Ak by chcela, aby ju hrali iné rádiá, tak by mala začať pracovať viacej s motívom a úplne vylúčiť ten "elektro-pop" alebo si vybrať lepšie drums-slučky.

Uvedomte si, že pesničky nie sú len pre úzku skupinu ľudí. Ak uvádzate napr. Dead Can Dance, tak na hudobných sieťach vrátane hitparády Demovnica máme desiatky lepších slovenských zoskupení hlavne preto, že takáto hudba nie je pre európsku komunitu vôbec prirodzená.

No a prekvapuje ma zhadzovanie Rádia Slovensko, pretože to je univerzálna rádio a v čase Covidu dáva nadpriemerne veľa novej slovenskej hudby!

A okrem rádií potom sú tu hudobné siete ako Soundcloud a tam napríklad tí interpreti, ktorých uvádzate nebodujú.

Mohol by som pokračovať, že podľa hudobne literatúry termín avangarda



Celoplošné rádiá musia rešpektovať, že pesničky nie sú určené len pre úzku skupinu ľudí. Takže rádiá sa pod
 

1 2 >

Najčítanejšie na SME Kultúra