PARÍŽ, BRATISLAVA. Turisti v Paríži najskôr navštívia Eiffelovu vežu, potom Louvre a napokon zamieria do Národného strediska pre umenie a kultúru Georges-Pompidou.
Múzeum moderného umenia v Paríži je treťou najnavštevovanejšou pamiatkou v hlavnom meste Francúzska.
Tento týždeň tam otvorili skupinovú výstavu La Fabrique du vivant, v preklade Továreň života.
Vystavuje na nej aj slovenský umelec, sochár Tomáš Gabzdil Libertíny, ktorému svetový ohlas priniesli vázy zo včelích plástov. Jedna z nich stojí aj v parížskom múzeu.
Na počiatku boli včely
Tomáš Gabzdil Libertíny sa práci so včelím voskom začal venovať na prelome rokov 2005 a 2006. Na začiatku formoval vázy tak, že vosk zohrial, odlial do formy a po stuhnutí bola váza na svete.

S tým však spokojný nebol a vymýšľal ďalej.
"Na začiatku bola veľká nevedomosť, o včelách som nevedel nič," spomínal na svoje začiatky v rozhovore pre denník SME.
Od mnohých včelárov si vypočul, že to, čo chce, sa nedá, a že je to týranie včiel. Nevzdal sa a našiel včelára, ktorý bol ochotný s ním experimentovať.
Dnes včely dokážu umelecké dielo vytvoriť samy - na drôtenej konštrukcii v tvare, aký umelec chce. Libertínyho diela sa stali žiadané v galériách po celom svete. Vystavoval v Miami, New Yorku, Miláne, Londýne, Libanone, ale aj v Benátkach, Turíne, Barcelone, Južnej Kórei, Japonsku či Tokiu.
Po Márii Bartuszovej, Romanovi Ondákovi a Otovi Hudecovi je Tomáš Gabzdil Libertíny ďalším slovenským umelcom, ktorý vystavuje v Centre Georges-Pompidou.
Továreň života
Tomáš Gabzdil Libertíny hovorí, že parížska výstava je výnimočná práve pre svoju tému, prepája dizajn a prírodné zdroje.