SME

Keď je čitateľ vydavateľom (II.)

Crowdfunding môže mať mnoho podôb.

(Zdroj: Foto - archív SME)

Crowdfunding môže mať mnoho podôb, využívajú ho vydavateľstvá i občianske združenia

Súvisiaci článok Clémentine Beauvias: Mladých čitateľov nepriťahujú príbehy, ktoré nie sú intenzívne Čítajte 

Viete, čo má spoločné ilustrovaná knižka o vojne pre deti, literárny časopis HMOTA a reportáž so zle vytlačeným obalom? Svojich čitateľov nachádzajú vďaka skupinovému financovaniu. Crowdfundingové kampane sú obľúbené aj medzi vydavateľstvami či občianskymi združeniami.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Záujem, ktorý prinášajú smutné okolnosti

Začnime jednou z najaktuálnejších kampaní. Po vypuknutí vojny na Ukrajine vzrástol záujem o knižky, ktoré by mohli pomôcť lepšie pochopiť aktuálnu situáciu. Jednou z nich je aj Vojna, ktorá zmenila Rondo – dlhodobo vypredaná a prakticky nezohnateľná. Do niekoľkých dní však prišlo vydavateľstvo s riešením – vytvorilo na platforme Donio.sk kampaň.

SkryťVypnúť reklamu

„Nápad s crowdfundingom bol čiastočne založený na tom, že sme si chceli overiť, či bude o titul dostatočný záujem,“ prezrádza František Malík z vydavateľstva BRAK. Vojna, ktorá zmenila Rondo, je úplne prvou knižkou, ktorú vydali a dotlač plánovali už dlhšie: „Nesmierne sa tešíme zo záujmu o túto knihu, no jedným dychom dodávam, že okolnosti, pre ktoré by si čitatelia želali mať knihu v poličkách, sú nesmierne smutné a nemalo by to takto byť.“ Všetky finančné prostriedky, ktoré sa vyzbierajú nad rámec rozpočtu, poputujú na pomoc Ukrajine.

Skupinové financovanie využilo vydavateľstvo už niekoľkokrát a vedia si predstaviť kampane aj v budúcnosti. Malík si myslí, že crowdfunding ovplyvňuje aj to, ako ľudia vnímajú danú knihu: „Niektorí autori neradi vidia svoj titul spojený s takýmto prostriedkom financovania, lebo to môže vyznievať, že sa zaraďujú medzi začínajúcich autorov.“ Podobné projekty pritom už dávno nie sú symbolom akéhosi štartéra, ale fungujú často na predplatiteľskom princípe.

SkryťVypnúť reklamu

Vyjadríte sympatiu, dostanete zážitok

Oveľa viac knižných kampaní nájdeme na platforme Startlab.sk, ktorej sme sa venovali aj v prvej časti reportáže. Pri financovaní novinky Moc sexu tu vytvorilo projekt aj vydavateľstvo Paradigma Publishing. „Spolufinancovanie cez internetové kampane je často jediným prostriedkom, ako sa vyhnúť extrémnemu podnikateľskému riziku,“ hovorí Anton Hruboň.

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom C8WUW na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Komerčné články

  1. Čo bude toto leto in?
  2. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  3. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  4. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  5. Kam smerujú peniaze bohatých?
  6. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  7. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  8. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  1. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život?
  2. Čo bude toto leto in?
  3. Najkrajšie letné túry, cyklotrasy, jazerá a pamiatky v Rakúsku
  4. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  5. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  6. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum
  7. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  8. Kam smerujú peniaze bohatých?
  1. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie 9 138
  2. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 8 739
  3. Kam smerujú peniaze bohatých? 5 137
  4. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú 3 847
  5. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum 3 297
  6. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad 2 571
  7. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život? 2 396
  8. Crème de la Crème štartuje už čoskoro 2 241
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Eva Gallova: Vyšetrovanie podozrivej smrti slávneho maliara Raffaela Santi a druhý raz bol slávnostne pochovaný
  2. Daniel Bíro: Komiksy manga sú v súčasnosti tále populárne a obľúbené. Vedeli ste, že majú charakteristický štýl kresby a čítania?
  3. Melita Gwerková: Keď sa múza stane slávnejšou ako jej obdivovateľ
  4. Zuza Fialová: Viac konzumu - viac nešťastia. Súmrak modernity v dvoch zásadných knihách.
  5. Katarína Mikolášová: Banja Luka je dnes živým centrom kultúry a turistiky
  6. Adriana Boysová: Volajme ho Sam. Vypočutý Bohom.
  7. Martin Šuraba: Harry Potter: Čarodejnícky almanach
  8. Jozef Černek: Ako vznikajú kulisy
  1. Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 17 259
  2. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť? 8 340
  3. Natália Milanová: Nové záchody na ministerstve kultúry smrdia. Poriadne smrdia. 8 013
  4. Ivan Čáni: Pobavený Fico ako nevinné batoľa. 7 931
  5. Miroslav Ferkl: Stupnica Ficovej nenávisti 7 165
  6. Branko Štefanatný: Hráči z KHL nie, Šatan nie! 7 056
  7. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 7 042
  8. Ján Valchár: O Istanbule a vybrakovaných skladoch tankov 5 664
  1. Marian Nanias: X (Röntgenové) lúče, alebo Gama žiarenie? Aký je rozdiel...
  2. Marcel Rebro: Nebezpečný terorista s valaškou a mierumilovný rasista so samopalom
  3. Anna Brawne: Pán minister, to naše zdravotníctvo som už zachránila ja, preto je najvyšší čas, aby ste zo seba prestali robiť šaša!
  4. Roman Kebísek: Štefánikova priateľka Weissová o ňom: Je to dobyvateľ
  5. Radko Mačuha: Fico je kráľ politickej džungle.
  6. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  7. Věra Tepličková: "I napriek tomu, že ste žena, buďte slušná."
  8. Radko Mačuha: Šmejdi" sa menia. Predražené hrnce nahradili politikou.
SkryťZatvoriť reklamu