SME
Nedeľa, 5. február, 2023 | Meniny má Agáta

Kultúrne papalášovanie. Po slovensky

Košice sa stanú európskym mestom kultúry. Je to príležitosť zamyslieť sa, ako naša kultúra vlastne (ne)funguje.

Skončí naša alternatívna kultúra takto?Skončí naša alternatívna kultúra takto? (Zdroj: ILUSTRAČNÉ FOTO SME - Autor)

Košice sa v roku 2013 stanú Európskym hlavným mestom kultúry. Je to potešujúca správa. Ale tiež príležitosť zamyslieť sa, ako tá naša kultúra vlastne (ne)funguje.

Košice sa v roku 2013 stanú Európskym hlavným mestom kultúry. Je to potešujúca správa, prinajmenšom pre Košičanov - keďže od istej fázy výberu bolo jasné, že tým mestom sa stane mesto slovenské. V duchu slovenského kultúrneho my - vy - oni nasledovali (aj mediálne) prekáračky, kto komu vyhral titul, a kto a ako by v projekte priestoru Kasárne, ktoré prakticky mestu tento prestížny titul zabezpečili, mal pokračovať. V SME sme sa tomu už venovali.

Nech už má pravdu jedna alebo druhá strana - a v duchu fungovania tunajšej kultúry bude aj tak asi niekde uprostred - naznačuje to čosi iné. Systémový problém zákonite vzniká, keď nezávislá (v hraniciach reálnych možností) kultúra naráža na politiku či mocenské záujmy. Keď zrazu ide o peniaze: nielen o myšlienky, nápady, idey a efemérne umenie pre umenie. Vtedy zistíte, že ono aj tá kultúra môže byť raz za čas celkom pekný biznis. Kritéria zisku sú však aspoň jasné, keď sa však začnú používať slová ako "koncepcia" a "umelecká vízia" (a myslí sa tým miestna politika), bude zle.

Ak spor medzi košickým magistrátom a zainteresovanými občianskymi združeniami bude pokračovať trebárs aj novým, ale transparentným tendrom na umelecké projekty v Kasárňach, môžeme byť ako tak spokojní. Nerieši to však problém, ktorým je nepochopenie. Nepochopenie ako a prečo (viac menej nezávislé) umenie funguje.

Napríklad taká bratislavská A4 - Nultý priestor. Už raz padlo, že život nestrednoprúdového umelca je bližší k punkerovi než k bielemu golieru s kufríkom. A4 je dôkazom, že napriek tlaku ministra pravicovej vlády i nepochopeniu zo strany Národného osvetového centra (NOC), ktoré spravuje majetok Ministerstva kultúry - teda budovu, v ktorej sídli A4, bývalý bratislavský V-klub - sa ako tak fungovať dá. Ale...

Je pochopiteľné, že predstava o "kultúrnosti" je u združení okolo A4 a u NOC jednoducho odlišná. Už úlohou NOC je napríklad čosi úplne iné ako sledovať aktuálne umelecké prejavy. Ale zákopová vojna, ktorá sa na bratislavskom Námestí SNP vedie, je skôr smutná ako smiešna. Ak je prioritou kultúrneho rozpočtu štátu viaczdrojové financovanie, tak je len ťažko pochopiteľné, že si na koncerte aktuálnej muziky nemôžete kúpiť pohár piva. Na druhej strane, ak sa raz A4 zaviazala, že vo svojich priestoroch nebude tolerovať požívanie alkoholických nápojov, a následne ho toleruje - jednoducho porušuje zmluvu.

Zákopová vojna, ktorá sa na bratislavskom Námestí SNP vedie, je skôr smutná ako smiešna.

Keď to však chce niekto riešiť detinskými udaniami vystrihnutými ako z normalizačného filmu, premýšľate, v ako veľmi kultúrnom štáte to ešte stále žijete. Alebo ak komunikačným problémom začína i končí inštalácia plexisklovej steny vo vestibule inkriminovanej budovy, ktorá pravdepodobne porušuje aj požiarne predpisy - pretože "ten druhý únikový východ je aj tak zamknutý a kľúče od neho nejestvujú" - chce sa vám plakať. A len tak vnútorné dúfate, že horieť jednoducho nezačne.

Mohol by vzniknúť dojem, že Bratislava či Košice sú len náhodnými príkladmi. Bohužiaľ však nie sú: podobne by sa dalo hovoriť o Banskej Bystrici či každom meste (a mieste), kde kultúra ako tak živorí - hádam s výnimkou slovenského zázraku, ktorý sa darí vytvárať na Stanici v Žiline. A to len preto, že na rozdiel od Bratislavy či Košíc, v Žiline si hneď na začiatku ujasnili, kto, čo a na ako dlho.

A to je vlastne pointa papalášovania v slovenskej kultúre: skúšajú mnohí, pretože mnohí sú ešte stále zapálení. No pokým sa dopredu jednoznačne nepovie ako, na ako dlho, kde a pre koho - čo neznamená pre hocikoho - ostaneme nafurt len pri tom skúšaní.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Inzercia - Tlačové správy

  1. Vyšlo februárové Doma v záhrade
  2. Dom postavený z konope? Nápad, ktorý si zaslúžil envirocenu
  3. Turisti ešte v Egypte neobjavili veľa miest, hovorí delegátka
  4. Wüstenrot aktívne čelí výzvam trhu a mení svoj obchodný model
  5. Dodajte vašej pokožke šťavu
  6. Vica Kerekes: Som väčší introvert, ako sa zdá
  7. McDonald's opäť medzi lídrami v ankete Najzamestnávateľ roka
  8. Ktorá banka dvíha úroky na termiňáku? A čo pre to treba spraviť?
  1. Vyšlo februárové Doma v záhrade
  2. Tím súťažného kvízu Riskuj! vyráža za fanúšikmi do Košíc
  3. Viete, kto je Najzamestnávateľ vo finančných službách?
  4. Dom postavený z konope? Nápad, ktorý si zaslúžil envirocenu
  5. Turisti ešte v Egypte neobjavili veľa miest, hovorí delegátka
  6. Wüstenrot aktívne čelí výzvam trhu a mení svoj obchodný model
  7. McDonald's opäť medzi lídrami v ankete Najzamestnávateľ roka
  8. Vica Kerekes: Som väčší introvert, ako sa zdá
  1. Ktorá banka dvíha úroky na termiňáku? A čo pre to treba spraviť? 13 019
  2. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi 3 673
  3. Dodajte vašej pokožke šťavu 3 070
  4. Zdravie bez liekov. Lekár namiesto nich predpisuje studenú vodu 2 212
  5. Dom postavený z konope? Nápad, ktorý si zaslúžil envirocenu 1 824
  6. Šetriť energiu sa oplatí. Špecialisti poradili, ako na to 1 799
  7. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu 1 473
  8. Ako skĺbiť remeslo a moderné technológie? Inšpirujte sa Bajkery 1 099
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Hana Lasicová

Neurobili sme film o LGBT+, ale o láske.


3. feb
Z výstavy Miro Žbirka: Roky a dni.

V Bratislave sa začína výstava Miro Žbirka: Roky a dni.


2. feb
Expertka na upratovanie Marie Kondo.

Marketing jej novej knihy nie je ohrozený.


2. feb
Herec Juraj Ďurdiak.

Postava z Princa a Večernice ho nesie celý život.


2. feb

Blogy SME

  1. Roman Kebísek: Ostrolúcka písala o Štúrovi ako orlovi a o sebe ako lastovičke
  2. Katarína Chudá: Floriografia: tajné symboly a odkazy v maľbách
  3. Ľuboš Vodička: O Ivančiciach na Morave a (nielen) o ich slávnych rodákoch
  4. Milan Buno: Ktorú z týchto TOP 15 kníh roku 2022 máte doma alebo ste čítali?
  5. Ľuboš Vodička: Kam v Budapešti, keď prší? Koller Art Gallery
  6. Milan Buno: 7 knižných tipov: 33 skutočných príbehov, ktoré vás nabijú energiou a nádejou
  7. Katarína Chudá: Vrah so schizofréniou kresliaci víly: Viktoriánske maľby víl
  8. Katarína Chudá: Niko Pirosmani: ťažký osud geniálneho umelca
  1. Peter Sarkocy: 4 dôvody prečo by som si už nekúpil Škodu Enyaq 7 366
  2. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť Vb - bludy a klamstvá) 7 282
  3. Rastislav Puchala: Starosta je ruský troll 4 054
  4. Věra Tepličková: Výlet v Bratislave (z denníka žiaka 3. ročníka ZŠ z Piešťan) 3 901
  5. Rastislav Jusko: Krvavá minulosť komunistickej prokuratúry. Je nám súdené prežiť ju znova? 3 454
  6. Ján Šeďo: "Ja nechcem byť ako moji rodičia", vypadlo z rómskeho chlapca. 3 129
  7. Peter Remeselník: Narazil autom do ľudí, zranil chodkyňu a ušiel ! 2 625
  8. Jana Melišová: Vdýchava drevu nový život a dušu 2 550
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 56. - Arktída - Edmund Hillary a Neil Armstrong na výlete na severný pól
  2. Jiří Ščobák: Bude rok 2023 na Slovensku ekonomicky príjemný? Aká bude inflácia na konci roka?
  3. Martina Hilbertová: Keď prišla na Slovensko, nechcela žiť. Pomohlo jej divadlo
  4. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 55. - Antarktída - Ako sa vydali Vivian Fuchs a Edmund Hillary naprieč Antarktídou (1955-1958)
  6. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  7. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Potuluje sa tu starý blázon
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 54. - Antarktída - Posledné tri Byrdove expedície (1939 - 1956)
SkryťZatvoriť reklamu