Kto bol zorientovaný, videl v Trenčianskych Tepliciach svetové hity, kto odvážny, videl víťaza.
Tlačovú správu sme nahradili autorským článkom SME
Prvýkrát sa Art Film Festu podarilo získať do hlavnej súťaže slovenský film. Bol ním Dom režisérky Zuzany Liovej. Mať v dvadsiatke pekný veľký dom, alebo slobodne cestovať a dopriať si čas na vysnívanie budúcnosti?
Otec a dcéra sa na tom vo filme nevedia zhodnúť. Do našich kín vstúpi snímka na jeseň a rovno so správou, že na Art Film Feste za ňu získali obe ceny pre najlepších hercov Judit Bárdos a Miroslav Krobot.
Film Zuzany Liovej Dom mal premiéru na prestížnom festivale Berlinale. Prečítajte si viac.
Najúžasnejší film
Keď sa o filme vo festivalom katalógu napíše, že „zobrazuje poslednú rozlúčku so zosnulou manželkou tak, ako ju údajne praktizuje menšinová komunita Merjanov v stredozápadnej oblasti Ruska“, je celkom pochopiteľné, že naň nepôjdu húfy. Ale Stíchnuté duše od Alexeja Fedorčenka boli nakoniec tým, ktorý sa porote páčil najviac. Hlavnú cenu dostal pre „jedinečnú poetickú víziu a silné režisérske rozhodnutia“.
Porote predsedal Juraj Jakubisko. Viackrát spomenul, že ho zaujali filmy, ktoré sa týkali internetu a jeho miesta v našich životoch. Poľský film Miestnosť pre samovrahov je o osamelosti v obklopení moderných technológií a debutujúci Jan Komasa zaň získal cenu pre najlepšieho režiséra.
Premietania boli pre študentov do 26 rokov zadarmo, ak si zabezpečili cinepasy, a to výrazne zvýšilo návštevnosť. Diváci vedeli, ktoré filmy boli na svetových festivaloch najočakávanejšie.
Rýchlo po ich svetovej premiére mohli vidieť kontemplatívny Strom života Terrenca Malicka aj znepokojujúcu Melancholiu Larsa von Triera. Vypredaný bol mimoriadne vľúdny Le Havre Akiho Kaurismäkiho, o ktorom Emir Kusturica počas svojej master class na Art Film Feste povedal, že to bol najúžasnejší film, aký videl v Cannes.
Bulvárne, ale pravdivé
Na záver festivalu odovzdali cenu Zlatá kamera za prínos kinematografii kostýmovému výtvarníkovi Milanovi Čorbovi a francúzskemu scenáristovi Jeanovi-Claudeovi Carrierovi.
Hercovu misiu dostala Zuzana Kronerová, ktorú sme nedávno videli vo filmoch Hodinu nevíš, Mamas and Papas, Prežiť svoj život a Habermannov mlyn. S režisérkou Alice Nellis ešte pred pár dňami nakrúcala Perfect Days.
Keby ho dokončili o čosi skôr, stihla by svetovú premiéru filmu Les bien-aimés na festivale v Cannes.
Filmy režiséra Christopha Honorého, žiaľ, nebývajú uvádzané v našej distribúcii, ale tento by k nám prísť mohol. Zuzana Kronerová v ňom hrá svokru Catherine Deneuve. Hovorí: „Táto informácia je síce bulvárna, ale pravdivá.“
Víťazi 19. ročníka Art Film Festu
Modrý anjel za najlepší film získala snímka Stíchnuté duše od Alexeja Fedorčenka. Film zobrazuje poslednú rozlúčku so zosnulou manželkou tak, ako ju údajne praktizuje menšinová komunita Merjanov v stredozápadnej oblasti Ruska. Film už získal Cenu FIPRESCI v Benátkach, ako aj cenu za najlepšiu réžiu a scenár na festivale v Mar del Plata.
Modrý anjel za najlepšiu réžiu putuje poľskému film Miestnosť samovrahov (Sala samobójcow) režiséra Jana Komasu. Bojovný film naplnený osamotenosťou mladej generácie stratenej v modernej technológii v spoločnosti, ktorá sa vyrovnáva s problémami postkomunistickej éry, zhodnotila film päťčlenná medzinárodná porota.
Za najlepšie herecké výkony získal Modrých anjelov česko-slovenský film slovenskej režisérky Zuzany Liovej Dom. Snímka Dom získala aj cenu Film Europe za mimoriadny tvorivý čin mladého slovenského filmového tvorcu. Modrého anjela za najlepší ženský výkon získala slovenská herečka z filmu Dom, Judit Bárdos za prirodzený a vierohodný výkon, ktorý je ťažiskom filmu a získava si naše srdcia. Modrého anjela za najlepší mužský herecký výkon si prebral český herec z filmu Dom, Miroslav Krobot. Porota ho ocenila za jemný, zdržanlivý výkon, ktorý sa divákovi prihovára minimom slov.
Modrého anjela za najlepší krátky film si z Art Film Festu odniesla 14-minútová švédska snímka Tussilago režiséra Jonasa Odella. Porota film ocenila za osviežujúci prístup k filmovej práci, ktorou prehodnocuje žánrové konvencie a výrazne pretvára hranice medzi animovaným, dokumentárnym a hraným filmom. Snímka zobrazuje príbeh dievčaťa, ktoré sa namočilo do teroristickej akcie v sedemdesiatych rokoch.
Špeciálne uznanie získal na Art Film Feste rakúsky film Michael, ktorý v Trenčianskych Tepliciach uvádzal osobne jeho režisér Markus Schleinzer. Snímka, ktorú vybrali aj do hlavnej súťaže v Cannes, hovorí o posledných mesiacoch spolužitia pedofila s jeho zajatcom, malých chlapcom. Odvážny film, ktorý predstavuje silný režisérsky debut, zdôvodnila porota. Film získal aj Cenu primátora mesta Trenčianske Teplice.
Ďalšie špeciálne uznanie získal na Art Film Feste čínsky film Zimné prázdniny (Han Jia) režiséra Li Hongqia za vizuálnu precíznosť, umeleckú štylizáciu, minimalizáciu a čierny humor. Snímka o 'nude v Číne', ktorá je paródiou na typické ázijské meditatívne festivalové snímky, už má na konte Zlatého leoparda a Cenu FIPRESCI z festivalu v Locarne.
V medzinárodnej súťaži hraných filmov sa o ceny Art Film Festu uchádzalo 15 filmov, z ktorých viaceré už získali ocenenia na známych festivaloch. V medzinárodnej súťaži krátkych filmov sa nachádzalo 44 snímok z celého sveta.
TASR