BRATISLAVA. Výmeny vo vedení Slovenského národného divadla pokračujú. Ondrej Šoth v stredu odstúpil z funkcie generálneho riaditeľa, dočasným vedením je poverený doterajší šéf technicko-prevádzkového úseku Milan Vajdička.
„Verím, že toto rozhodnutie ukončí kontroverzné a negatívne diskusie, ktoré sa niekoľko mesiacov spájajú s prvou divadelnou scénou,“ povedal minister kultúry Daniel Krajcer (SaS).
Napriek pochybnostiam o hospodárení divadla označil minister Šotha za „špičkového umelca, ktorého prínos pre slovenskú kultúru je nespochybniteľný“.
Divadlo chyby popiera
Kto viedol SND za posledných 20 rokov
- Dušan Jamrich
1. 1. 1999 - 31.12.2005
- Marián Chudovský *
1. 1. 2006 - 1. 6. 2006
- Silvia Hroncová
2. 6. 2006 - 27. 8. 2009
- Pavol Smolík *
28. august 2009 - marec 2010
- Ondrej Šoth
1. 5. 2010 - 21. 9. 2011
* dočasne poverení vedením SND
Kontrola ministerstva kultúry, ktorá prebiehala v divadle od mája do augusta, zistila porušenia rozpočtových pravidiel v celkovej výške 436-tisíc eur.
Správa z ministerskej kontroly konštatuje porušenie pravidiel verejného obstarávania, napríklad v prípade nákupu látok za vyše 160-tisíc eur.
„My sme namietali, že to nebolo metodicky konkrétne vyrátané,“ povedal nový dočasný šéf Vajdička.
Divadlo vznieslo k záverom kontroly takmer šesťdesiat námietok a v stredu naďalej trvalo na svojom postoji. „S výsledkami, ktoré spracovala kontrola, divadlo nesúhlasí. Keďže ten istý orgán, ktorý vykonal kontrolu, tieto námietky aj preveroval, výsledok nie je prekvapujúci,“ povedal ekonomický poradca riaditeľa SND Tibor Svierčik.
Krajcer však na záveroch svojho rezortu trvá. „V súvislosti s výsledkami kontroly v Slovenskom národnom divadle budem dôrazne požadovať nápravu zistených nedostatkov.“
Nový šéf už raz odišiel
Milan Vajdička povedie SND do konkurzu na miesto generálneho riaditeľa, podľa zákona to môže byť najdlhšie šesť mesiacov.
Prostredie divadla dobre pozná, pôsobí tam už viac ako dvadsať rokov. Keď Najvyšší kontrolný úrad v minulosti preveroval hospodárenie SND, konštatoval vo svojej správe viaceré pochybenia. Vajdička vtedy rovnako ako dnes šéfoval prevádzkovému úseku divadla, generálna riaditeľka Silvia Hroncová ho v roku 2007 prepustila. Do divadla sa vrátil až po nástupe Ondreja Šotha.
Krajcer bližšie nevysvetlil, prečo vedením divadla poveril práve Vajdičku.
Dostane miesto
Šothov odchod znamená už tretiu výmenu na najvyššom poste SND za tri roky. Pred ním sa vo funkcii vy〜striedali Pavol Smolík a Silvia Hroncová. Šoth je však jediným riaditeľom, ktorý naďalej zostáva zamestnancom divadla. Či pôjde o miesto dramaturga baletu SND, zatiaľ nepotvrdil.
„Ponúknem mu pozíciu, ktorá zodpovedá jeho umeleckému zameraniu,“ povedal jeho nástupca Vajdička, ktorého poverenie od ministra platí až oddnes.
Ešte neviem, čo budem robiť
ONDREJ ŠOTH tvrdí, že odstúpil v záujme upokojenia situácie.
Aká bude vaša ďalšia práca v divadle?
„Mám tu ešte jednu premiéru - Odyseus.“
Budete dramaturgom Baletu SND?
„Ešte o tom nie som rozhodnutý.“
Takže ste už dostali takú ponuku?
„Som stále zamestnancom SND, ešte neviem, na akej pozícii. “
Za tri roky sa zmenili traja riaditelia. Je to v poriadku?
„Ja postupujem profesionálne, nie senzáciami a škandálmi. My sme postupovali podľa zákona a čakáme na výsledok. Nemôžeme hodnotiť niečo, o čom sme presvedčení, že je v poriadku.“
Divadlo ste viedli od mája 2010. Máte pocit, že by ste spätne niečo urobili inak?
„Divadlo som neprebral v dobrej kondícii, ale podarilo sa mi ho naštartovať do istého systému. Máme napríklad prvýkrát zverejnené hracie plány a myslím si, že umelcom som zdvihol sebavedomie.“
Oliver Rehák
Aký by mal byť nový generálny riaditeľ SND?
Roman Polák, režisér
Myslím, že problém treba otočiť, čo má byť výsledkom reorganizácie Národného divadla. Mali by existovať tri samostatné súbory – Národná opera, Národná činohra a Národný balet. S kompetentnými riaditeľmi, so samostatnými rozpočtami a s prehľadným financovaním. Generálny riaditeľ by mal pripraviť pôdu na takúto reorganizáciu a mať pri nej akúsi servisnú a kontrolnú úlohu. Potom by jeho funkcia prípadne mohla aj zaniknúť.
Mário Radačovský, baletný umelec
Musí tam prísť človek, ktorý v prvom rade bude spájať súbory, medzi ktorými sú teraz skôr protichodné nálady. Netreba žiadne veľké vízie, len by si mal zodpovedať hlavnú otázku – čo chce dokázať s celou touto štátnou inštitúciou. Musí vedieť nadchnúť, vysvetliť všetkým pracovníkom túto víziu a dokázať ich presvedčiť o tom, aby robili všetko pre to, aby sa stala skutočnosťou. A ešte musí mať istotu, že má voľné ruky. To divadlo je choré. V jeho vnútri je veľmi veľa skvelých, šikovných ľudí, ale aj veľa zákerných, zlých ľudí, ktorí tam nemajú čo robiť. Ak sa celé divadlo nevyčistí a neprejde kúrou, je jedno, aký riaditeľ tam príde.
Marián Geišberg, herec
Asi všetci vieme, aký by mal byť, ale kde ho zohnať? Riaditeľa vyberá ministerstvo kultúry, a ak za posledné roky došlo k toľkým zmenám vo vedení divadla, podiel na tom má zrejme aj ministerstvo. Je to však súčasne širší problém slovenského divadelníctva, celý systém je zle nastavený, čo je ešte dedičstvo z čias komunizmu.
Martin Porubjak, dramaturg
Riaditeľ SND by mal byť slušný, zodpovedný, vzdelaný, charakterný a seriózny človek – teda pravý opak doterajšieho riaditeľa. Nezaškodilo by, keby to bol aj človek múzický, čo však nie je podmienka. A najmä by sa mal obklopiť kompetentnými spolupracovníkmi. Mal by spĺňať ono masarykovské: „Neklamať a nekradnúť!“ Je dnes čosi také sci-fi? P. S. Spytovať by si mali svedomie tí členovia výberovej komisie, ktorí pred rokom zodvihli ruku za Ondreja Šotha.
Petra Polnišová, herečka
To je veľmi ťažká otázka. Slovenské národné divadlo je monštruózna inštitúcia, ten, čo ju vedie, iste podlieha rôznym tlakom zo všetkých strán. Nový šéf nemusí pochádzať z umeleckého prostredia, ale mal by ho poznať. Dôležitejšie možno je, aby bol dobrým manažérom. Predpokladalo sa, že takým typom bude predchádzajúca riaditeľka, a predsa to nevyšlo. Takže to bude naozaj ťažké hľadanie. Ja som však optimistka, určite sa nakoniec niekto nájde.