Všetci v Artfore sa museli zblázniť

Mladá ilustrátorka Daniela Olejníková urobila z knihy V melónovom cukre neobyčajne krásne dielo.

Daniela Olejníková – (1986) vlani absolvovala odbor grafika a iné médiá na VŠVU v Bratislave. V súčasnosti sa venuje najmä digitálnej ilustrácii, no rada ju strieda inými technikami (linoryt, akvarel, akryl). Za práce O basetovi, ktorý neznášal mľaska(Zdroj: Archív D. O.)

Pôvodne to mala byť iba práca do školy. DANIELA OLEJNÍKOVÁ ilustrovala svoju obľúbenú knihu od Richarda Brautigana. Vznikol z toho vydavateľský skvost. „Vďaka ilustráciám môžeme príbehy tráviť dlhšie a vychutnávať si ich,“ tvrdí mladá autorka.

"Éra hippies sa skončila už pred štyridsiatimi rokmi, ale kult Brautiganovej knihy, ktorý sa vtedy zrodil, žije naďalej." Prečítajte si recenziu knihy V melónovom cukre >>

Ilustrovať práve Brautigana bol váš nápad?

„Niekoľko rokov to bola moja obľúbená kniha. V českom preklade som ju čítala viackrát. Vždy som si predstavovala, aká by to bola výzva. Najväčší impulz prišiel, keď som sa na škole dostala na stáž k Paľovi Bálikovi do ateliéru grafického dizajnu.“

Bol to teda obyčajný školský projekt?

„Áno, semestrálna práca. Stihla som urobiť jednu z troch častí príbehu. Malo to formu malých viazaných zošitov, ktoré by vychádzali po jednom – bola by z toho taká zberateľská záležitosť. Koncept bol však hotový pre celú knihu.“

Zháňali ste vydavateľa?

„To vôbec. Pre mňa bolo dôležité najmä to, že Paľo Bálik mi pomohol pozrieť sa na knihu ako na celok. Predtým som nemala možnosť dať tomu dôraz. Grafika s ateliérom ilustrácie a grafický dizajn sú dva oddelené odbory. Je dôležité vyskúšať si rozličné techniky ilustrácie, ale to, ako treba spolupracovať s grafickým dizajnérom alebo komunikovať s vydavateľom, sa v škole neučí. Knižná ilustrácia sa pritom nedá robiť nezávisle od nich, iba tak – spoza stola.“

Napokon z Artfora zavolali sami?

„Jeden deň sa mi ozval šéf Artfora Vlado Michal. Hovoril, že sa dopočul o mojich ilustráciách a rád by ich videl, lebo Brautigana sa chystá vydať. Tuším, že prvý impulz k nemu prišiel od Daniela Heviera – ten pripomenul, že táto kultová kniha tu chýba a text preložil. V prvej chvíli mi napadlo, že sa určite museli všetci v Artfore zblázniť. Text je síce veľmi útly, vedela som však, že v mojom vyhotovení to bude vydavateľsky veľmi náročné. Zdalo sa mi, že vydať takú veľkú knihu pre dospelých je riziko.“

06_res.jpg

05_res.jpg

07_res.jpg

Ukážky z knihy V melónovom cukre.

Čím je ilustrovaná verzia Brautigana lepšia, ako by bola tá bez ilustrácií?

„V prvom rade jeho text nie je taký, že by sa musel hltať. Ilustrovaná verzia mu dáva priestor. Človek ho takto môže pomaly tráviť a vychutnávať si ho. Na jednej strane je málo textu, spomaľuje sa dej, čitateľ má čas vytvárať si svet, o ktorom číta. V ilustráciách sa nesnažím prerozprávať napísané. Skôr poukazujem na vzťahy medzi predmetmi či udalosťami.“

Máte vlastný zásobník obrázkov či prvkov, z ktorých si vyberáte?

„Pri tejto knihe bola tvorba obrázkov až takmer na konci. Najprv sme vymysleli formát – to, aký má na čitateľa kniha vytvárať dojem, ako má fungovať. Od toho sa odvíjal sadzobný obraz, typografia a tvorba ilustrácií. Mám vlastnú škálu a postupy. Je bežné, že ilustrátori majú nejaké typické prvky. Niekedy je to štylizácia, inokedy celkový názor na to, čím má ilustrácia byť. Najlepšie je stáť uprostred – mať niečo špecifické, ale nedržať sa toho striktne, inak ilustrátor unudí sám seba, nehovoriac o divákoch.“

Je veľmi rozdielne pracovať na knihe pre deti a pre dospelých?

„Áno – v ilustrácii pre dospelých si môžem dovoliť naozaj všetko. I keď, nemyslím si, že detská ilustrácia má presné pravidlá, ktoré treba dodržiavať. Vo veku, keď sa deťom kupujú ilustrované knihy, už sú schopné prijať aj obrázky trochu chytené alternatívnou vizualitou. Nemám rada pravidlá, ktoré ilustráciu zväzujú.“

09_res.jpg

12_res.jpg

Ilustrácie z knihy O basetovi, ktorý neznášal mľaskanie.

Na VŠVU vás prijali na odbor maľba. Prečo ste z neho odišli?

„Necítila som sa tam dobre. Veľmi intenzívne som tam vnímala fakt, že maľba bola v tom čase na akomsi výslní. Cítila som tlak, že od maliarov sa veľmi rýchlo požaduje, aby si vytvorili vlastný štýl, značku. Šla som do ateliéru k Jánovi Bergerovi, cítila som tam iný prístup. Chcela som ešte byť v akomsi inkubátore. Napokon aj tak rozhodol pocit, že musím odísť. Zvíťazila grafika a grafický dizajn.“

Dá sa ilustráciou uživiť?

„Skúšam to. Počas školy som robila najmä pre časopisy, nič väčšie neprichádzalo, až potom sa všetko zosypalo naraz. Až som začala mať pocit, že sa mi vlastne plnia sny. Oslovili ma z vydavateľstva Argo – kniha Mahábhárata vznikla celá v spolupráci s grafickým dizajnérom Borisom Melušom. Pre vydavateľstvo Trio som ilustrovala Spiace mesto Martina Vopěnku. Keď nerobím knižnú ilustráciu, snažím sa robiť voľnú grafiku. Vďaka T-Gallery, ktorá sa venuje výlučne grafike a kresbe a zastupuje ma, nemám pocit, že robím iba do šuplíka.“

Ako je na tom dnes slovenská ilustrácia?

„V 90. rokoch nastal útlm, pravdepodobne pre obrovský prílev disneyoviek. Vydavatelia bezmyšlienkovite preberali zahraničné tituly. Prekričať sa slovenskou produkciou bolo takmer nemožné. Pritom kedysi mala naša ilustrácia skutočný cveng. Teraz je opäť na vzostupe. Vydáva sa celkovo viac kníh ako pred pár rokmi. Navyše, už niekoľko rokov funguje Asociácia ilustrátorov, ktorá zoskupuje a podporuje najmladšiu generáciu, aj tú už etablovanú.“

01_res.jpg

02_res.jpg

Ilustrácie z knihy Liek pre vĺčika.

Ovplyvní vydanie Brautigana vývoj ilustrácie?

„Mám ideály (smiech). Skôr je to však v rovine dúfania. Možno V melónovom cukre pomôže zmeniť pretrvávajúci pohľad čitateľov a vydavateľov. Ilustrácia nie je iba pre deti – no u nás sú stále pochybnosti o tom, načo by dospelým boli v knihách obrázky. Aj v Asociácii ilustrátorov sa snažíme podporovať domácu produkciu a povzbudzovať ľudí, aby boli radi a vážili si, že kupujú knihu slovenského autora, dobre zvládnutú slovenskými dizajnérmi a ilustrátormi.“

Máte už ďalšie vysnívané knihy na ilustrovanie?

„Ako diplomovku som robila knihu Itala Calvina Neviditeľné mestá. Je to asi ešte náročnejší projekt ako bol V melónovom cukre. Nájsť vydavateľa, ktorý by bol ochotný do toho ísť, nebude ľahké.“

08_res.jpg

10_res.jpg

11_res.jpg

Ilustrácie z knihy Mahábhárata.

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€
  2. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  3. Čerešne - miesto, kde môžete žiť podľa seba
  4. 4 rady pre deti a dospelých, ako sa starať o pokožku
  5. Výstava Podoby lásky zobrazí skutočné osudy konkrétnych žien
  6. Tohtoročné trhy pred Auparkom bude otvárať Vidiek
  7. Všetky okresy svojimi pobočkami pokrývajú len tri banky
  8. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky
  9. Ochráňte pred zlodejmi celé vozidlo vďaka VAM Akustik
  10. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások
  1. 4 rady pre deti a dospelých, ako sa starať o pokožku
  2. Výstava Podoby lásky zobrazí skutočné osudy konkrétnych žien
  3. Tohtoročné trhy pred Auparkom bude otvárať Vidiek
  4. Všetky okresy svojimi pobočkami pokrývajú len tri banky
  5. Ochráňte pred zlodejmi celé vozidlo vďaka VAM Akustik
  6. Čerešne - miesto, kde môžete žiť podľa seba
  7. Nová michalovská nemocnica otvorí brány: toto musíte vidieť!
  8. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky
  9. Mladí vodiči preferujú čoraz silnejšie autá
  10. Ako sa zbaviť chladnej podlahy
  1. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky 14 116
  2. 3 pravidlá pre lepší dôchodok 9 699
  3. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€ 4 342
  4. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií 3 559
  5. Ako sa zbaviť chladnej podlahy 2 926
  6. Moskva alebo Petrohrad? 2 349
  7. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu 2 261
  8. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 2 053
  9. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť 1 788
  10. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 1 676

Téma: Rozhovory z denníka SME


Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Na náramok treba myslieť, Rusko nemôže zájsť ani na viedenské vianočné trhy

Pavol Rusko je siedmym občanom, ktorý dostal monitorovací náramok bez odsúdenia.

DOMOV

Danko v dume dvoril Rusom, keď prekrúcajú ´68, mlčí

Danko je absolútne mimo reality, ohodnotil proruský sentiment politológ.

KOMENTÁRE

Srebrenica pripomína, že Európa nemusí byť imúnna

Mladič sa pred spravodlivosťou nakoniec neschoval.

Neprehliadnite tiež

Nič úprimné nevie povedať, aj tak je Taylor Swift najpredávanejšou speváčkou

Spieva o mužoch, na ktorých chce zabudnúť. Výsledkom je ukričaný album.

ROZHOVOR

Jeremy Renner pre SME: Ako Johnny Depp neskončím, víno za päťtisíc mi musíte kúpiť vy

Hviezdny herec prišiel na rozhovor, aj keď mal obe ruky zlomené.

RECENZIA

Tomáš Maštalír sa zmenil na netvora, Zuzana Fialová hrá najlepšie samu seba

SND si vzalo ťažkú úlohu: na scénu prinieslo drsný príbeh Richarda III.

Českú fotografiu roka vyhral Slovák. Ukázal sfanatizovaný dav

Martin Bandžák vyhral Czech Press Photo už aj v minulosti. Pozrite si ostatných víťazov.

Na twitteri napísali, že zomrel Milan Kundera. Urobil by chybu, keby to dementoval

Český spisovateľ patrí medzi ľahké terče, ale iným sa stalo aj horšie.