SME

O fanatikoch kultúry a fanatikoch politiky

KNIHA TÝŽDŇA / O DIVADLE Súbor textov Václava Havla venovaných problematike divadla obsahuje novinové články, recenzie, medailóny, komentáre k vlastným hrám, eseje, korešpondenciu, prejavy, príspevky do zborníkov a spomienky

KNIHA TÝŽDŇA / O DIVADLE

Súbor textov Václava Havla venovaných problematike divadla obsahuje novinové články, recenzie, medailóny, komentáre k vlastným hrám, eseje, korešpondenciu, prejavy, príspevky do zborníkov a spomienky

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Keď som vzal do rúk sedemstostranovú knihu O divadle (editorka Anna Freimanová, vydala Knihovna Václava Havla), vynoril sa mi v pamäti fascinujúci predvianočný večer v roku 1963 v pražskom Divadle Na zábradlí. Hrala sa druhá či tretia repríza hry mladého dramatika Václava Havla Záhradná slávnosť v réžii Otomara Krejču. Dovtedy čosi nevídané. Nijaký psychologický realizmus. Absurdný jazyk úradníkov absurdných inštitúcií. Čosi veľmi povedomé a zároveň groteskné. Zábavné a popritom stiesňujúce. A presné! Obecenstvo žaslo a bavilo sa ako v bludisku krivých zrkadiel odrážajúcich realitu, ktorá nás obklopovala.

SkryťVypnúť reklamu

Absurdné je normálne

O rok nasledoval Jarryho Kráľ Ubu v Grossmanovej réžii, vzápätí Havlovo Vyrozumenie a v ďalšej sezóne Kafkov Proces. Zrodilo sa divadlo, ktoré presne a s originálnou scénickou fantáziou zobrazovalo svet, v ktorom sme žili. Divadlo Na zábradlí, jeho dramaturg a kmeňový autor Havel a režisér Grossman hosťovali v európskych divadelných metropolách. Nie dlho. Všetka sláva zhasla po auguste 1968 – Havel i Grossman boli z divadla vypudení, Havlove hry zakázané, veľká éra malého divadla sa v okupovanom a „znormalizovanom“ Československu skončila.

S dramatikom Havlom na scéne – teda s jeho jednoaktovkami Audiencia, Vernisáž a Protest – som sa opäť stretol až vo Varšave. Na prelome novembra a decembra 1981 iniciovali Poľsko-československá Solidarita, Charta 77 a Solidarnosć premiéru troch Havlových jednoaktoviek v preklade Andrzeja Jagodzinského na Malej scéne Teatra Powszechnego v réžii Feliksa Falka. Atmosféra v divadle – tak ako v celej Varšave aj v Poľsku – bola úžasná. Autor, samozrejme, nebol prítomný, v tom čase sedel v Československu vo väzení.

SkryťVypnúť reklamu

O niekoľko dní bolo v Poľsku vyhlásené stanné právo. Vojenský puč generála Jaruzelského. Divadlo sa skončilo, vystriedali ho tanky. Nepremávali vlaky, nelietali lietadlá, nefungovali telefóny, hranice boli zavreté. A televízni redaktori hlásili správy navlečení do vojenských uniforiem. Skutočnosť tromfla absurditu Havlových hier.

Český dramatik Karel Steigerwald to vystihol stručne: „Havel ma naučil hneď po Kafkovi, že absurdné je normálne, bohužiaľ.“

Nekompromisný ortieľ nad vlastnou hrou

Na tom výroku nie je nič čudné, keď si spolu s Havlom zrekapitulujete jeho vlastný životopis zhrnutý v stati Autoportrét. Ten nenápadný chlapík to tam stručne sformuloval v čase, keď sa zo stavača kulís a osvetľovača stal významný dramatik: „Keď okolie prijíma spisovateľa vážnejšie než on sám seba, je to znak zdravej situácie. Keď však, naopak, začne spisovateľ brať sám seba vážnejšie, než ho prijíma jeho okolie, je to neklamný signál jeho blížiaceho sa úpadku...“ A režisér Grossman – Havlov spolupútnik – ho dopĺňa: „Kto sa berie príliš vážne, ten sa vždy vystavuje nebezpečenstvu, že bude na smiech. Kto sa dokáže vysmiať sám sebe, smiešnosť neriskuje.“

SkryťVypnúť reklamu

Václav Havel toto krédo napokon sám – a to treba oceniť – bolestne naplnil, keď sa v nezvyčajne siahodlhej sebaobrane snažil obhájiť svoju neveľmi vydarenú hru Sprisahanci. Márne. A napokon – po odstupe času – vyslovuje nekompromisný ortieľ: „Pri Sprisahancoch sa mi proste stalo to, čo sa stáva v okamihoch, keď si autor príliš uvedomuje, že stojí na rozcestí; ochromený vedomím zásadného významu, ktorý táto hra pre mňa má, priviedol som napokon na svet mŕtve dieťa.“

Vynikajúci divadelný teoretik a dramaturg Zdeněk Hořínek v doslove s jemnou iróniou výstižne napísal: „Bez preháňania možno povedať, že najdôkladnejším a najdômyselnejším interpretom Havlovej tvorby je Havel sám.“

A nebol by Havel iba Havlom - dramatikom, keby sa nevyjadril aj ako Havel - politik: „Je veľký rozdiel medzi divadlom ako umeleckým žánrom a divadelnou dimenziou politiky. Bláznivé predstavenie nejakých fanatikov patrí k pluralite kultúry, nikoho priveľmi neohrozuje, ba skôr naopak: pluralitu potvrdzuje a tak spoluvytvára priestor slobody. Bláznivé predstavenie fanatických politikov však môže uvrhnúť do nekonečného nešťastia milióny ľudí.“

SkryťVypnúť reklamu

Ďalšie knihy

Hry 1, 2, 3

Větrné mlýny, 2011

V brnianskom vydavateľstve Větrné mlýny vyšli v troch zväzkoch všetky hry Václava Havla. Prvý zväzok obsahuje štvoricu hier, ktoré mali to šťastie a mohli mať svoju oficiálnu svetovú premiéru na doskách českých divadiel. Prvé tri — Zahradní slavnost, Vyrozumění a Ztíženou možnost soustředění — napísal Havel pre „svoje“ Divadlo Na zábradlí. Tu od roku 1960 do jari 1968, najprv ako javiskový technik, neskôr dramaturg a nakoniec asistent réžie, pracoval. Tu slávna trojica hier mala premiéry a tu boli položené základy svetovej slávy dramatika Václava Havla. O štyri desiatky rokov neskôr, v máji 2008, bol v divadle Archa premiérovaný posledný Havlov divadelný kus Odcházení. Päť rokov po tom, ako sa skončilo Havlovo štrnásťročné pôsobenie vo funkcii prezidenta republiky.

SkryťVypnúť reklamu

Druhý diel vydania zahŕňa osem hier, napísaných medzi rokmi 1960 a 1988, pod jeho menom však nesmeli byť oficiálne premiérované v žiadnom z českých alebo slovenských divadiel. Pred rokom 1989 bola u nás v skrátenom znení a bez autorovho mena uvedená (21. 10. 1988) len „historická meditácia“ Zítra to spustíme. Ostatné tu uverejnené hry, okrem až v roku 2000 inscenovanej jednoaktovej tragédie Rodinný večer a „ineditne“ Andrejom Krobom uvedené Žebrácké opery (1. 11. 1975 v hostinci U Čelikovských), svoje prvé uvedenia absolvovali mimo hraníc Československa. Sprisahanci v NSR, Horský hotel v Rakúsku, rovnako ako prvá a druhá zo série troch „veľkých hier“ osemdesiatych rokov Largo desolato a Pokoušení, posledná z tejto trojice celovečerných hier Asanace potom vo Švajčiarsku, 54 dní pred novembrom 1989.

SkryťVypnúť reklamu

Tretí zväzok uzatvára šestica jednoaktoviek. Dodnes jedinú rozhlasovú hru Anděl strážný, ktorej hlavná postava, spisovateľ Vavák, už zreteľne nesie rysy neskoršieho Havlovho alter ega Ferdinanda Vaňka, napísal autor v roku 1968. Z rovnakého obdobia pochádza i jediná jeho televízna hra, jednoaktová komédia Motýl na anténě. Ďalšie tu uverejnené jednoaktovky sú inšpirované skúsenosťou zakázaného autora zo sedemdesiatych rokov, prvé dve "vaňkovky" Audience a Vernisáž napísal Havel v roku 1975, o tri roky neskôr potom Protest. Zväzok sa končí Chybou z roku 1983, miniatúrou napísanou po odmlke vynútenej štvorročným pobytom autora vo väzení, ktorým je tematicky inšpirovaná.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Komerčné články

  1. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  2. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  3. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  4. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  5. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  6. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  7. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  8. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  1. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  2. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  3. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  4. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  5. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  6. Tisíce ľudí sa tešia z vyšších platov
  7. Motoristi späť za volantom. Riziko nehôd opäť rastie.
  8. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 45 095
  2. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 11 961
  3. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 7 659
  4. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody 5 892
  5. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 5 115
  6. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy? 4 544
  7. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 3 994
  8. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 3 563
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Daniel Bíro: Komiksy manga sú v súčasnosti tále populárne a obľúbené. Vedeli ste, že majú charakteristický štýl kresby a čítania?
  2. Melita Gwerková: Keď sa múza stane slávnejšou ako jej obdivovateľ
  3. Zuza Fialová: Viac konzumu - viac nešťastia. Súmrak modernity v dvoch zásadných knihách.
  4. Katarína Mikolášová: Banja Luka je dnes živým centrom kultúry a turistiky
  5. Adriana Boysová: Volajme ho Sam. Vypočutý Bohom.
  6. Martin Šuraba: Harry Potter: Čarodejnícky almanach
  7. Jozef Černek: Ako vznikajú kulisy
  8. Ľuboš Vodička: Technické múzeum vo Viedni
  1. Martina Paulenová: Dozvedeli sme sa zlú správu 61 501
  2. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 45 106
  3. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 18 852
  4. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 16 203
  5. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 13 424
  6. Marcel Rebro: Armádny kaplán: všetci chlapci sú mŕtvi. Pošlite drony, nech ich pomstíme 13 013
  7. Rado Surovka: Keby blbosť kvitla 12 863
  8. Viktor Pamula: Rozklad ministerstva zahraničných vecí pokračuje 10 430
  1. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  2. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  3. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  4. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
  5. Věra Tepličková: Opäť bližšie ku snu stať sa policajtom
  6. Marcel Rebro: Armádny kaplán: všetci chlapci sú mŕtvi. Pošlite drony, nech ich pomstíme
  7. Radko Mačuha: Ideme ďalej.
  8. Tupou Ceruzou: Hrádza proti progresivizmu
SkryťZatvoriť reklamu