Daneel (Thure Lindhardt ) a Sophie (Laetitia Casta) sú mladí moderní Parížania.
Výber letnej dovolenky nechá Daneel na Sophie, no keď sa dozvie, že cieľom bude Bulharsko, snúbenica zistí, že Daneel je sirota z Bulharska, ktorú vychovávali v nemeckej cirkevnej škole.
Prečítajte si tiež:
Filmové premiéry v našich kinách
Boľševik svätej Anastázie
Preplnené pláže na Slnečnom pobreží sú odpudivé. Dvojica skončí na zanedbanom Ostrove svätej Anastázie, ktorý ešte nedávno niesol meno Boľševik a od roku 1923 slúžil ako väzenie pre politických oponentov.
Nie veľmi romantické miesto. Keď navyše Sophie prezradí, že je tehotná, nezrelý, spomienkami i traumami stíhaný Daneel sa psychicky zrúti. Šokovaná Sophie náhlivo opustí ostrov – a psychologická dráma sa láme do bláznivej feérie. Daneel na seba vezme identitu slabomyseľného žobráka a skončí v bulharskej televíznej reality show Big Brother.
Divákov hlavný hrdina fascinuje náhlymi zmenami charakteru, akoby sa v ňom skrývali desiatky rôznych bytostí.
Keď sa Sophie v pokročilom štádiu tehotenstva rozhodne k nemu pripojiť pred nič neskrývajúce kamery, diváci i producenti sú na vrchole blaha. A potom Daneel zmizne.
Dobre obsadení herci hrajú zaujímavo a presvedčivo. Kameraman Julian Atanasov zobrazuje Paríž, Burgas i Sofiu ako sivé, bezútešne odľudštené mestá. Zámerne sa vyhýba pohľadnicovým stereotypom, priestor dáva pochmúrnym symbolom.
Balkánsky ostrov nie je protikladom: rozbitý betón, ruiny, slnkom spálená burina, skaly a mútna voda.
Žiaľ, slabšie digitálne projektory v slovenských kinách (kontrast, jas, podanie farieb) sofistikovaný obraz oberajú o veľa.
Psychedelický nádych má i hudba Jeana-Paula Walla. Celé to trvá nekonečných 95 minút.
Nakrútený pre festivaly
Kľúčom môže byť úvodná scéna, v ktorej vykladač kariet Jodo (známy chilský filmár Alejandro Jodorovsky) Daneela vyzýva, aby sa v mene šťastia vzdal rozumu a dal viesť emóciami.
Scenárista a režisér Kamen Kalev dlho nechá diváka vnímať film rozumom – a potom mu náhle dokáže, že rozum je nanič.
Súvislosť medzi väzením na ostrove a v dome Veľkého brata je zrejmá, no ďalej už rozumu nič nedáva zmysel. Práve naopak – mätie ho. Autor neponúka žiadne indície, akoby si každý divák mal zvyšok precítiť a vyložiť sám. Dianie na plátne sa stáva chaotickým, ale taký sa môže zdať celý svet a život.
Kalevov Ostrov od premiéry v Cannes roku 2011 uviedlo viacero prestížnych festivalov. Je po dlhom čase prvým bulharským filmom, ktorý sa presadil na medzinárodných fórach.
Čo však sleduje distributér jeho nasadením do letných slovenských kín, je ďalšia záhada, na ktorú rozum nestačí.
Ostrov
Bulharsko-Švédsko 2011, 95 minút
Scenár a réžia: Kamen Kalev
Účinkujú: Laetitia Casta, Thure Lindhardt, Bertille Chabert,a ďalší
Premiéra v SR: 16. augusta 2013