SME

Jozef Bednárik: Divadlo ma úplne opilo už v detstve

Známy režisér v rozhovore, ktorý poskytol minulý víkend, spomínal na celú kariéru.

Jozef Bednárik (17. 9. 1947 – 22. 8. 2013) vyštudoval herectvo na VŠMU a začínal v Divadle Andreja Bagara v Nitre. Koncom 80. rokov začal režírovať. Od roku 1990 uvádzal muzikály na Novej scéne v Bratislave, neskôr aj v Prahe.Jozef Bednárik (17. 9. 1947 – 22. 8. 2013) vyštudoval herectvo na VŠMU a začínal v Divadle Andreja Bagara v Nitre. Koncom 80. rokov začal režírovať. Od roku 1990 uvádzal muzikály na Novej scéne v Bratislave, neskôr aj v Prahe. (Zdroj: ARCHÍV SITA)

Jeho meno zostane spojené s najhranejšími muzikálmi: Jozef a jeho zázračný farebný plášť, Klietka bláznov, Fidlikant na streche, Drakula, Monte Christo, Adam Šangala, Grék Zorba. No režíroval aj v národných divadlách opery ako napríklad Faust a Margaréta, Don Giovanni alebo Carmen, venoval sa aj ochotníkom.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

JOZEF BEDNÁRIK vždy priniesol čosi nové, neopakovateľné. Tento rozhovor vznikol minulý víkend. V pondelok populárny režisér upadol do kómy, z ktorej sa už, žiaľ, neprebral.

Divadelný svet si vás získal už v ranom detstve. Kedy ste prvýkrát vdýchli jeho vôňu?

SkryťVypnúť reklamu

„Mňa si doslova a do písmena získala vôňa divadla, keď som prvýkrát videl operu Rusalka. Mal som vtedy asi štyri roky. A neskôr ako dvanásťročný som videl operu Faust. Vôňa zaprášeného plyšu lóže číslo 2 sa mixovala s vôňou šminiek členov operného zboru, iba pár metrov vzdialeného od našej lóže. Tá vôňa mi doslova učarovala a nafetovala ma. Neprekážali mi ani kašírované dekorácie, umelohmotné parochne, junónske postavy víl unavených neľútostným časom. Bol som tým úplne opitý a odvtedy som sa stal od divadla závislým.“

Nechýbalo veľa a bol by z vás profesionálny výtvarník. Absolvovali ste odbor výtvarná tvorba na strednej umeleckej priemyslovke v Bratislave.

„Vtedajšia ŠUP­ka na Palisádach to nebolo zúžené vychovávanie takzvaných priemyselných výtvarníkov. Náš pán profesor Rudolf Fila chápal umelecké školenie trochu širšie a hlbšie. Nebolo to iba kreslenie. Hudbou a poéziou v nás provokoval úsilie vyjadrovať sa tvorivejšie a menej sa držať realisticky pri zemi. Na druhej strane ŠUP­ka vyžadovala profesionalitu, disciplínu, remeselné zvládnutie techník. Fila ocenil nápad, ale neodpustil povrchnosť. To som od neho ’odkukal’ a on ani nevie, že keď som aktívne maľoval svoje réžie, používal som pri spolupráci s výtvarníkmi nevdojak jeho slová a jeho hodnotenia. Možno preto som si najviac rozumel s kostýmovou výtvarníčkou Ľudkou Várossovou, jeho žiačkou. Obaja sme tak trochu dezertovali od výtvarníctva k divadlu, ale hádam mu nerobíme až takú hanbu.“

SkryťVypnúť reklamu

rub.jpgPrečítajte si aj ďalšiu časť rozhovoru:

Jozef Bednárik: Dá sa žiť i takto. Ja som spokojný

Čo napokon zmenilo vaše rozhodnutie ísť študovať herectvo?

„Nazval by som to divadelným bacilom, plazivou nákazou, ktorá u mňa vypukla asi v treťom ročníku ŠUP. V 60. rokoch sa začal politický odmäk, citeľný aj v divadle. Slawomir Mroźek, štúdio Reduta, pražské malé divadelné scény a, samozrejme, knihy spôsobili, že už som sa na recitačných súťažiach netrápil so Šolochovom, ale skúšal som Isaaka Babela, Thomasa Manna, Vinca Šikulu, Stiga Dagermana. Stal som sa verným poslucháčom koncertov súboru Hudba dneška, chodil som na všetky študentské divadelné predstavenia, zoznámili ma s pánmi režisérmi Ľubom Vajdičkom, Stanom Párnickým. Už takmer zabudnutá vášeň k divadlu sa rozhorela po mojich prvých ochotníckych predstaveniach a ja som natrvalo dezertoval k divadlu.“

SkryťVypnúť reklamu

Prvý angažmán ste dostali v Nitre. Uvítali ste ich ponuku alebo by ste radšej zostali v Bratislave?

„Aj taká možnosť tu bola! Ale hrať tam iba roličky smiešnych šuhajkov, komických študentov a pážat ma veľmi nelákalo. Šiel som na vojnu a potom som podpísal angažmán v Nitre. Prečo? Lebo ma chceli! Lebo mi nesľúbili iba goldoniovské kotrmelce a postavy uvedomelých zväzákov. Už v prvej sezóne som dostal dve seriózne postavy, pre mládežníckeho komika neobvyklé. Toto a ľudia v divadle, rieka Nitra, panoráma hradu, famózne nitrianske obecenstvo, úžasný rínok, tekvicové semienka spôsobili, že tých skoro dvadsať rokov pod Zoborom považujem za rozhodujúcich.“

V polovici 70. rokov ste v rodnej dedine Zeleneč založili úspešný ochotnícky súbor Z-divadlo, s ktorým ste zaujali aj vo svete. Prečo ste vy,profesionál, zatúžili po amatérskom ansámbli?

SkryťVypnúť reklamu

„Bola to asi nostalgia po odmäku a otvorenosti 60. rokov, ktoré 70. roky zakliali do povinných konsolidačných divadelných jázd. Ona má na svedomí moju druhú dezerciu – útek od herectva k divadelnej réžii. V ochotníckom divadle tých čias sa akoby zabudlo prikazovať a nariaďovať. V Nitre som poslušne hral baníka Juraja v hre o Fučíkovi a v Zelenči som režíroval Gogoľa, Shakespeara, Brechta, Maupassanta, Kafku. Treba povedať, že prišli prvé ceny, zájazdy do cudziny, festivaly, prvé ponuky robiť divadlo trochu inak a po svojom. Zo mňa urobilo režiséra síce nie de iure, ale de facto.“

Dvadsať rokov ste pôsobili v nitrianskom divadle ako herec i režisér. Čo vás tak zaujalo na muzikáloch, že ste sa preorientovali?

„Moja tretia divadelná dezercia od činohry k hudobnému divadlu má pôvod opäť v lóži číslo 2 v SND. Po Rusalke a Faustovi som si dlho spájal divadlo so spevom, hudbou, tancom, opulentným výtvarnom. Iné typy sa mi zdali diétne, príliš cudné, čisté. Dlho som sa pretvaroval a hral na činoherného režiséra. Založenie Domu komornej opery – to bol návrat ku kompletnosti, k divadelnému obžerstvu, ľudovosti, k divadlu, ktoré nielen rozpráva, ale aj spieva a tancuje.“

SkryťVypnúť reklamu

Viacerých činoherných hercov ste museli preškoľovať na muzikálových. Bola to ťažká robota?

„Naopak! Robota to bola nádherná! Na castingu alebo na predspievaní sa pozeráte na činoherné ošklivé káčatko a po troch mesiacoch je to nádherná labuť, ktorej hudba a tanec dali krídla a stvorili syntetickú divadelnú osobnosť. Samozrejme, nezaobišlo sa to bez krvi, potu a sĺz, bez pochybností, bojov s rozpočtami, súbojov s intendantmi, duelov s limitmi, ale výsledok stál zato. Chodili sme sa učiť do Londýna, ale už sme sa nevracali takí zakomplexovaní, ponížení a neistí. A hlavne pri závažných libretách a partitúrach boli naši spievajúci činoherci neoceniteľní a robota s nimi zmysluplná.“

Venovali ste sa rôznym žánrom. Ku ktorému z nich máte najbližšie?

SkryťVypnúť reklamu

„Hovorí sa, že v obmedzení poznáš majstra. Mojich päť pražských baletov v Národnom divadle Praha bolo takým obmedzením. Mali sme s Liborom Vaculíkom ctižiadosť vypovedať o Jeseninovi, Isadore Duncanovej, Čajkovskom, van Goghovi, Mannovom Malom pánu Friedemannovi či Hitchcockovom hrdinovi z tanečnej adaptácie filmu Psycho. Aj bez slov, pomocou reči tela, atmosféry, zvukov, vzťahových metafor. Žiadny ružový balet v trikotoch. Možno pre túto ich neklasickú ’špinavosť’ sú mi tieto moje tanečné pokusy veľmi blízke. Vážim si ich a napriek omylom ich mám rád.“

Na českej i slovenskej scéne ste uviedli takmer všetky významné svetové muzikálové diela. Čo si najviac vážite z domácej pôvodnej tvorby?

„Rok svojho režisérskeho života som spojil s Adamom Šangalom. S dramaturgom Sveťom Sprušanským a s riaditeľom Janom Greššom sme sa pokúsili vyorať na slovenskom muzikálovom ’poli neoranom’ novú brázdu. Výsledok? Vyše stopäťdesiat vypredaných predstavení, spokojnosť divákov, frflanie kritikov, objav famózneho Milana Ondríka, nádhernej Kristíny Turjanovej, Peterajových rafinovaných a pritom prostých veršov, spievajúca aj tancujúca Dača Turzonovová a Gaba Dolná...Resumé? Stálo to za to!“

SkryťVypnúť reklamu

Režírovanie ste zanechali pre zdravotné problémy. Čomu sa venujete teraz?

„Zasadanie v porotách, odovzdávanie cien, účasť na festivaloch, besedy – to sú jediné povinnosti človeka, ktorý sa cielene zbavil všetkých divadelných aj šoubiznisových vášní a beštiálne si užíva dôchodok. Nastáva čas venovať sa iným vášňam. Mojou je organizovanie šansónových koncertov. Stačí klavír, spievajúci herec, violončelo, klavirista, jeden reflektor, kopa hereckého talentu a pozorných päťdesiat divákov. A tak si užívam inú ’tichú radosť’.“

Autor: Anna Sláviková

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Komerčné články

  1. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  2. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  3. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  4. Začínal s jednou Feliciou, dnes vozí manažérov z celého sveta
  5. V podzemí sa skrýva poklad nezmenený už 182 rokov
  6. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  7. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Na koho myslíš, keď si pripínaš narcis?
  2. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu
  3. Na Marka oharka do jarka
  4. Najlepšie okamihy svojho života zachytené s HONOR 400 Lite
  5. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  8. Kalamita v Markovej spracovaná v súlade so zákonom
  1. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 14 979
  2. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 12 113
  3. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 9 457
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 332
  5. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie 3 304
  6. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 2 794
  7. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 2 749
  8. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 2 217
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Akciové trhy prudko klesajú.

Na nájdenie vinníka nie je potrebné ekonomické vzdelanie.


103
Trhy na Wall Street.

Príležitosťou môžu byť napríklad farmafirmy či biotechnologické tituly.


Katarína na školskej akcii World Heritage Day.

Domov má na dvoch kontinentoch.


5
Matia Lenická

Trump urobí všetko, aby sa zapísal do histórie. Aj na spôsob cisára Nera.


12
  1. Daniel Bíro: Komiksy manga sú v súčasnosti tále populárne a obľúbené. Vedeli ste, že majú charakteristický štýl kresby a čítania?
  2. Melita Gwerková: Keď sa múza stane slávnejšou ako jej obdivovateľ
  3. Zuza Fialová: Viac konzumu - viac nešťastia. Súmrak modernity v dvoch zásadných knihách.
  4. Katarína Mikolášová: Banja Luka je dnes živým centrom kultúry a turistiky
  5. Adriana Boysová: Volajme ho Sam. Vypočutý Bohom.
  6. Martin Šuraba: Harry Potter: Čarodejnícky almanach
  7. Jozef Černek: Ako vznikajú kulisy
  8. Ľuboš Vodička: Technické múzeum vo Viedni
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 615
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 252
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 68 356
  4. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 21 474
  5. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 611
  6. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 9 711
  7. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 9 614
  8. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 8 591
  1. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  2. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  3. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  4. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  5. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  6. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
  7. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  8. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.
SkryťZatvoriť reklamu