DIELO, KTORÉ MÁM RÁD

Snímka brigádnikov je unikátna. A pritom sa takmer stratila

Je farebná a iná, no pritom je to typický Malík, hovorí o fotografii Aurel Hrabušický.

Aurel Hrabušický - teoretik, kurátor zbierky fotomédií Slovenskej národnej galérie.(Zdroj: TASR/Michal Svítok)

Je farebná a iná, no pritom je to typický Viliam Malík, hovorí o fotografii kurátor Aurel Hrabušický.

Vybrať jednu konkrétnu fotografiu sa zdalo nemožné.

Výstava Zaujatí krásou, venovaná fotografii na Slovensku 50. rokov, nie je výstava, na ktorej by vás ohromili jednotlivé snímky. Jej sila je v príbehu, ktorý rozpráva celok. V Národnej galérii ju otváral kurátor Aurel Hrabušický.

Tak prečo práve Viliam Malík a prečo práve tento?

„Tak ako si pamätáme z jeho retrospektívy, Malík mal v tom čase už svoje najlepšie obdobie za sebou. Presťahoval sa pod Tatry a stal sa referentom pre záujmovú činnosť. Stratil motiváciu, ktorá ho viedla k dlhodobo rozvíjaným dokumentaristickým projektom,“ rozpráva Hrabušický.

Mal rád prírodu, ale bol v prvom rade fotografom mesta. „V období po odchode z Bratislavy pod Tatry sa Malíkova fotografia stala viac príležitostnou a vytratili sa pravidelne navštevované témy. Skôr sú to čriepky a jedným z nich je aj táto fotografia.“

novy_res.jpg

Viliam Malík. Brigádnici na družstve pod Tatrami. 1950 - 1955. Digitálna tlač (2013). Súkromný majetok

Zabudnutý negatív

Príbeh tejto fotografie ukazuje, ako často aj náhoda rozhoduje o tom, čo zostane navždy zabudnuté.

„Keď sa pripravovala Malíkova výstava, dal som našim skeneristom veľa negatívov a na tento som úplne zabudol. Vynorila sa až teraz, pri príprave 50. rokov,“ ukazuje na fotografiu, ktorá je jednou z mála farebných na výstave, Hrabušický.

„Farebná dokumentárna fotografia bola v tom období veľmi zriedkavá a nie som si istý, či existuje v slovenskej fotografii tej doby iná podobnej kvality,“ upresňuje.

„Malík vždy precízne a dôkladne komponoval, ale tu bol menej presný, čo možno súviselo s tým, že už nepoužíval štvorcový formát. Na fotografii sú tri rovnocenné pásma. Zoschnutá tráva vpredu ukazuje na jeseň. Presvietený obraz ikonických Tatier v pozadí vytvára ďalší plán, ktorý má však k tomu, čo sa deje v popredí, iba veľmi neurčitý vzťah.

A potom je tu pás brigádnikov rôzneho veku a podľa všetkého rôzneho sociálneho postavenia, vo viac či menej improvizovanom oblečení. Práve zliezli z otvorenej korby nákladného auta. Vyfasovali nové kovové vedrá, asi na zber zemiakov. Niektorí sa usmievajú, lebo cítia objektív, niektorí sa neisto obzerajú, obliekajú, vyzliekajú, vyzerá to, ako keď sa formuje kŕdeľ vrabcov, ktorý ste vyrušili a on sa začne znovu usádzať.

Napriek tomu, že pásma snímky sú pravidelné, ľudia na nej sú neusporiadaní. Nákladné auto pevne rámcuje pravý okraj snímky, akoby tých ľudí zo seba práve vychrlilo.

A čo je ešte zaujímavé, je čierna limuzína, ktorá stojí za nimi. Autá boli vtedy vzácne a takéto vozidlá používali skôr inštitúcie. Mohli doviezť zodpovedného funkcionára alebo dohľad. Celý záber je typický Malík. Ničím na seba neupozorňuje, nie je v tom žiadna otvorená vzbura. Iba zaznamenal takú tú zvláštnu rozpačitosť situácie z čias, keď bolo veľa ľudí násilne vyháňaných do práce na poli či vo fabrike. Nie je to odstup, ktorý by zľahčoval. Malík situáciu demonumentalizuje, robí pravý opak toho, čo sa vtedy žiadalo,“ opisuje Hrabušický.

[content type="avizo-clanok" id="6998003" url-type="sme-article" title="Článok o výstave Zaujatí krásou:"][/content]

Ako ovládať ľudí

Boli to skutočne iba 50. roky, keď to bolo zvlášť vypuklé, alebo každá doba vrátane dneška tlačí fotografov do toho, aby deformovali obraz sveta okolo seba do oficiálne uznanej podoby?

„V každej ére existuje fotografia zvádzania. Vždy je tu potreba prostredníctvom vizuálneho obrazu manipulovať podľa možnosti čo najširšiu časť verejnosti. A nemusí to byť iba propagačná, reklamná fotografia. Môže to byť trebárs aj paparazzi fotografia. Prostriedky a účely sa postupne menia, ale základný princíp zostáva. V každej spoločnosti je veľký tlak vizuálnych obrazov, ktoré nie sú bezúhonné a nepredpojaté. Sú zištné. Fotografia je aj dnes zdrojom ovládania ľudí a manipulovania. Niekto by mohol namietať, že to sa nedá porovnávať s 50. rokmi. Ale tá sila, ten tlak sú takmer rovnaké. A konečný efekt toho je potláčaním nezávislosti ľudského myslenia,“ myslí si kurátor.

Pripomína, že tak ako dnes, aj vtedy platilo, že fotografia nie je zárukou reality.

„Ale v slovenskej fotografii 50. rokov bolo minimum inscenovanej historickej fotografie, niečo, čo by pôsobilo vyslovene ako teatrálna scéna. Vďaka tomu vyznieva dôveryhodne. A to aj v tom najhoršom období,“ hovorí o výstave a dodáva, že „tu uvidíte iné 50. roky, ako sú tie, ktoré si predstavujete“.

Autor je editor portálu hentak.sk

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Rastie nám pokrivená generácia?
  3. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  4. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  5. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  6. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  7. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  8. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  9. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  10. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  1. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  2. Rastie nám pokrivená generácia?
  3. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  4. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  5. AAA AUTO za päť rokov predalo 320 tisíc vozidiel
  6. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  7. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  8. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  9. Slávnostná imatrikulácia SvF STU v Bratislave
  10. Univerzita vyTVORená nápadmi študentov!
  1. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 20 154
  2. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 4 992
  3. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 2 578
  4. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 2 266
  5. Kedy sa refinancovanie oplatí? 2 216
  6. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 2 097
  7. Rastie nám pokrivená generácia? 1 941
  8. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 1 626
  9. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 1 567
  10. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 1 549

Téma: Dielo, ktoré mám rád


Článok je zaradený aj do ďalších tém Víkend

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Galkova kauza odpočúvania trvá roky, súdy ju nechcú riešiť

Obžaloba na bývalého šéfa Vojenského obranného spravodajstva Pavla Brychtu leží na súde od februára 2016. Najvyšší súd mu teraz prikázal konať.

KOMENTÁRE

Česi mieria do čiernej diery Európy. Všetko pre korunu

Je možné, že šanca ľahkého vstupu do eurozóny zmizne.

PRIMÁR

Mužské semeno môže preniesť desiatky vírusov

HIV, Zika a Ebola sú iba začiatok. Semeno môže obsahovať až 27 typov vírusov.

Neprehliadnite tiež

Zarába rekordne veľa, ale žije ako vojak. Stačilo, hovorí Madonna

Trvá dvadsať minút, kým jej po koncerte prestane pískať v ušiach.

Slovensko bude o Oscara súťažiť s Čiarou

Americká akadémia uvidí príbeh nelegálneho pašeráka Adama.

Yoko Ono zasiahla proti poľskej limonáde. Aj keď právo na to celkom nemá

Novovzniknutá firma nemala šancu, Yoko vlastní značku John Lennon.

BBC bude cez víkend pripravovať reláciu o slovenskej hudbe

World Music Festival v Bratislave pomôže zviditeľniť našu hudbu.