SME
Utorok, 18. máj, 2021 | Meniny má ViolaKrížovkyKrížovky
DIELO, KTORÉ MÁM RÁD

Snímka brigádnikov je unikátna. A pritom sa takmer stratila

Je farebná a iná, no pritom je to typický Malík, hovorí o fotografii Aurel Hrabušický.

Aurel Hrabušický - teoretik, kurátor zbierky fotomédií Slovenskej národnej galérie.Aurel Hrabušický - teoretik, kurátor zbierky fotomédií Slovenskej národnej galérie. (Zdroj: TASR/Michal Svítok)

Je farebná a iná, no pritom je to typický Viliam Malík, hovorí o fotografii kurátor Aurel Hrabušický.

Vybrať jednu konkrétnu fotografiu sa zdalo nemožné.

Výstava Zaujatí krásou, venovaná fotografii na Slovensku 50. rokov, nie je výstava, na ktorej by vás ohromili jednotlivé snímky. Jej sila je v príbehu, ktorý rozpráva celok. V Národnej galérii ju otváral kurátor Aurel Hrabušický.

Tak prečo práve Viliam Malík a prečo práve tento?

„Tak ako si pamätáme z jeho retrospektívy, Malík mal v tom čase už svoje najlepšie obdobie za sebou. Presťahoval sa pod Tatry a stal sa referentom pre záujmovú činnosť. Stratil motiváciu, ktorá ho viedla k dlhodobo rozvíjaným dokumentaristickým projektom,“ rozpráva Hrabušický.

Skryť Vypnúť reklamu

Mal rád prírodu, ale bol v prvom rade fotografom mesta. „V období po odchode z Bratislavy pod Tatry sa Malíkova fotografia stala viac príležitostnou a vytratili sa pravidelne navštevované témy. Skôr sú to čriepky a jedným z nich je aj táto fotografia.“

novy_res.jpg

Viliam Malík. Brigádnici na družstve pod Tatrami. 1950 - 1955. Digitálna tlač (2013). Súkromný majetok

Zabudnutý negatív

Príbeh tejto fotografie ukazuje, ako často aj náhoda rozhoduje o tom, čo zostane navždy zabudnuté.

„Keď sa pripravovala Malíkova výstava, dal som našim skeneristom veľa negatívov a na tento som úplne zabudol. Vynorila sa až teraz, pri príprave 50. rokov,“ ukazuje na fotografiu, ktorá je jednou z mála farebných na výstave, Hrabušický.

„Farebná dokumentárna fotografia bola v tom období veľmi zriedkavá a nie som si istý, či existuje v slovenskej fotografii tej doby iná podobnej kvality,“ upresňuje.

Skryť Vypnúť reklamu

„Malík vždy precízne a dôkladne komponoval, ale tu bol menej presný, čo možno súviselo s tým, že už nepoužíval štvorcový formát. Na fotografii sú tri rovnocenné pásma. Zoschnutá tráva vpredu ukazuje na jeseň. Presvietený obraz ikonických Tatier v pozadí vytvára ďalší plán, ktorý má však k tomu, čo sa deje v popredí, iba veľmi neurčitý vzťah.

A potom je tu pás brigádnikov rôzneho veku a podľa všetkého rôzneho sociálneho postavenia, vo viac či menej improvizovanom oblečení. Práve zliezli z otvorenej korby nákladného auta. Vyfasovali nové kovové vedrá, asi na zber zemiakov. Niektorí sa usmievajú, lebo cítia objektív, niektorí sa neisto obzerajú, obliekajú, vyzliekajú, vyzerá to, ako keď sa formuje kŕdeľ vrabcov, ktorý ste vyrušili a on sa začne znovu usádzať.

Skryť Vypnúť reklamu

Napriek tomu, že pásma snímky sú pravidelné, ľudia na nej sú neusporiadaní. Nákladné auto pevne rámcuje pravý okraj snímky, akoby tých ľudí zo seba práve vychrlilo.

A čo je ešte zaujímavé, je čierna limuzína, ktorá stojí za nimi. Autá boli vtedy vzácne a takéto vozidlá používali skôr inštitúcie. Mohli doviezť zodpovedného funkcionára alebo dohľad. Celý záber je typický Malík. Ničím na seba neupozorňuje, nie je v tom žiadna otvorená vzbura. Iba zaznamenal takú tú zvláštnu rozpačitosť situácie z čias, keď bolo veľa ľudí násilne vyháňaných do práce na poli či vo fabrike. Nie je to odstup, ktorý by zľahčoval. Malík situáciu demonumentalizuje, robí pravý opak toho, čo sa vtedy žiadalo,“ opisuje Hrabušický.

[content type="avizo-clanok" id="6998003" url-type="sme-article" title="Článok o výstave Zaujatí krásou:"][/content]

Skryť Vypnúť reklamu

Ako ovládať ľudí

Boli to skutočne iba 50. roky, keď to bolo zvlášť vypuklé, alebo každá doba vrátane dneška tlačí fotografov do toho, aby deformovali obraz sveta okolo seba do oficiálne uznanej podoby?

„V každej ére existuje fotografia zvádzania. Vždy je tu potreba prostredníctvom vizuálneho obrazu manipulovať podľa možnosti čo najširšiu časť verejnosti. A nemusí to byť iba propagačná, reklamná fotografia. Môže to byť trebárs aj paparazzi fotografia. Prostriedky a účely sa postupne menia, ale základný princíp zostáva. V každej spoločnosti je veľký tlak vizuálnych obrazov, ktoré nie sú bezúhonné a nepredpojaté. Sú zištné. Fotografia je aj dnes zdrojom ovládania ľudí a manipulovania. Niekto by mohol namietať, že to sa nedá porovnávať s 50. rokmi. Ale tá sila, ten tlak sú takmer rovnaké. A konečný efekt toho je potláčaním nezávislosti ľudského myslenia,“ myslí si kurátor.

Skryť Vypnúť reklamu

Pripomína, že tak ako dnes, aj vtedy platilo, že fotografia nie je zárukou reality.

„Ale v slovenskej fotografii 50. rokov bolo minimum inscenovanej historickej fotografie, niečo, čo by pôsobilo vyslovene ako teatrálna scéna. Vďaka tomu vyznieva dôveryhodne. A to aj v tom najhoršom období,“ hovorí o výstave a dodáva, že „tu uvidíte iné 50. roky, ako sú tie, ktoré si predstavujete“.

Autor je editor portálu hentak.sk

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Inzercia - Tlačové správy

  1. Chcete mať pasívny príjem vďaka investovaniu? Ako začať?
  2. Tepelnou izoláciou POLYFORM pohodlne ušetríte náklady
  3. Ako správne nalepiť obklady v kúpeľni?
  4. Začala sezóna bicyklov aj ich zlodejov: Dajte si na svoj pozor!
  5. Televízory budúcnosti: Keď sa skĺbi umenie so sci-fi
  6. 5 spôsobov, ako Wi-Fi 6 pomáha biznisu
  7. SYNLAB je v Európe jednotkou v laboratórnej diagnostike
  8. Čo som sa naučila o mužskom holení a o mužoch
  9. Mooncity: prvá expozícia elektromobility na Slovensku
  10. Na elektromobile môžete prerobiť, ale aj ušetriť
  1. SYNLAB je v Európe jednotkou v laboratórnej diagnostike
  2. Mooncity: prvá expozícia elektromobility na Slovensku
  3. Čo som sa naučila o mužskom holení a o mužoch
  4. Na elektromobile môžete prerobiť, ale aj ušetriť
  5. Prekvapia hokejový svet? Slovensko ide na šampionát s mladíkmi
  6. Začala sezóna bicyklov aj ich zlodejov: Dajte si na svoj pozor!
  7. Ceny nehnuteľností stále rastú. Je čas investovať
  8. 5 spôsobov, ako Wi-Fi 6 pomáha biznisu
  9. Bakalárske študijné programy na FVT
  10. Ako správne nalepiť obklady v kúpeľni?
  1. Tajná komunita, v ktorej nakupujete so zľavami až do 80% 14 918
  2. Vyhrajú elektromobily, autá na vodík alebo hybridy? 9 310
  3. Slnkom zaliate pláže Južného Cypru sú len jedným z lákadiel 8 702
  4. Hokejové hviezdy v biznise nezažiarili. Až na jednu výnimku 8 315
  5. Praktické rady, ako zmierniť prejavy alergií. Kľúčom je interiér 7 755
  6. Klus, Pirošíková, Bošňák dnes o 17.00 o slobode cestovania 7 465
  7. Nákupy, ktoré rozbúchajú srdce v nákupnom centre Novum Prešov 6 974
  8. Riešenie emisií v cestnej doprave, ktoré môže fungovať okamžite 5 641
  9. Boj Grékov za slobodu prebudil solidaritu v celej Európe 5 582
  10. Kúrenie počas jari: Ako si udržať teplo a ušetriť viac peňazí 4 546
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Premiér Eduard Heger počas návštevy obce Rudno nad Hronom.

Slovensko trápia povodne.

3 h
Ilustračná fotografia.

Pandémia si vyžiadala 12 248 obetí.

7 h

Neprehliadnite tiež

Český fotograf David Neff vo Fukušime.

Prešiel som kus sveta a myslím si, že viem, čo je dobro a čo zlo, vraví.

2 h
Katia Pascariu vo filme Smolný pich alebo hlúpe porno.

Film Smolný pich alebo hlúpe porno je lekciou obscénnosti.

6 h

Hrozí, že SND prvýkrát za 101 rokov neotvorí sezónu.

20 h