Knihou roka sa stala Škola moderného videnia

Iva Mojžišová spracovala „zabudnutý“ príbeh bratislavskej Školy umeleckých remesiel a získala najviac hlasov v našej ankete o literárnu udalosť roka.

Ukážka práce Školy umeleckých remesiel – návrh kovovej reklamnej figuríny (výrez) z kovorobného oddelenia Františka Tröstera.(Zdroj: SCD, AF)

Čo najviac zaujalo tvorcov a ľudí, ktorí sa zaoberajú kultúrou? Oslovili sme ich takmer tristo.


Reprezentatívna monografia je splatením dlhu fenoménu slovenského výtvarného školstva. Zároveň však opäť pripomína, že poznanie našej histórie bolo manipulované.

„Keď sa nechytíme odkazu minulosti, nebudeme zrozumiteľní sami sebe ani svojim deťom.“ To sú slová historičky umenia Ivy Mojžišovej, ktoré vyslovila pred dvoma rokmi pri preberaní Ceny Dominika Tatarku za knihu Giacomettiho smiech?. Tú vetu povedala síce v tatarkovskom kontexte, no platila aj pre vtedy ocenenú publikáciu a v plnej miere ju možno aplikovať aj na monografiu Škola moderného videnia - bratislavská ŠUR 1928 - 1939 (Artforum a Slovenské centrum dizajnu).

ŠUR - to bola Škola umeleckých remesiel, a hoci dnes (aj vďaka existencii tejto skvelej knihy) sa môže zdať takéto „dešifrovanie“ už zbytočné, určite nie je na škodu to pridupľovať. Veď táto priekopnícka bratislavská škola je ako ponorná rieka, legenda, ktorá sa s príchodom druhej svetovej vojny vytratila a nepodarilo sa jej dať o sebe vedieť ani po nástupe komunistickej totality. Povedomie o škole načas ožilo v šesťdesiatych rokoch, no v normalizácii to bola opäť tabuizovaná téma.

Centrálna udalosť

Až po novembri '89 sa konečne ŠUR vynorila z podzemia zabudnutia a jej históriu začali skúmať a pripomínať viacerí kunsthistorici, no ako zdôrazňuje Peter Zajac, až Iva Mojžišová uchopila existenciu školy ako centrálnu udalosť slovenskej kultúry dvadsiateho storočia.

Nebolo to však až teraz, keď sa renomovaná autorka obrátila k tejto unikátnej téme. Vráťme sa ešte raz k spomenutému tatarkovskému ceremoniálu spred dvoch rokov, vo vtedy ocenenej knihe patrí Škole umeleckých remesiel niekoľko kapitol. Jedna je napríklad z roku 1968 a Mojžišová už vtedy, v tých krátkych chvíľach politického odmäku, napísala: „Kdekoľvek dnes padne zmienka o ŠUR­ke, tam ihneď cítiť, že sa jej začína pripisovať zvláštny význam. Pokiaľ však dejiny tejto školy, ako aj celej aktivity ňou vyvolanej alebo s ňou súvisiacej nebudú dostatočne známe, zatiaľ málokto bude vedieť, v čom vlastne tento význam spočíva.“

Ona to vedela už vtedy. Vedela, že ŠUR, hoci bola „len“ učňovskou školou, predstavovala nový typ inštitúcie, aký vzišiel z nutnosti reformovať spôsob výtvarného vzdelávania, a uvedomovala si jej význam pri modernizácii slovenskej kultúry i životného štýlu.

Dar pútavého písania

Poradie

1. I. Mojžišová: Škola moderného videnia

2. P. Krištúfek: Atlas zabúdania

3.–5.

I. Dobrakovová: Toxo

T. Berka, J. M. Bahna: Vily nad Bratislavou

Odkiaľ a kam: ed. M. Bútora, G. Mesežnikov, Z. Bútorová, M. Kollár

Kým nám to však mohla povedať v takejto reprezentatívnej podobe, prešli ďalšie roky. V tých normalizačných sa Iva Mojžišová, aby sa vyhla ideologicky motivovaným úlohám, venovala spracúvaniu hesiel do encyklopedických slovníkov. A nezabúdala na nástojčivú úlohu spracovať históriu ŠUR­ky.

Zbierala materiály (ktoré skvelým spôsobom zhodnotil Ján Šicko v korešpondujúcom grafickom dizajne knihy), stretávala sa s pamätníkmi, pátrala v archívoch. A potom, verná zásade, že aj vedecký text by sa mal dať ľahko čítať, využila svoj vzácny dar pútavého písania a ponúkla túto výnimočnú monografiu.

Rôzne uhly pohľadu

Ako pripomína, nerozpráva príbeh nepretržite pretekajúci korytom času, nespracúva ho chronologicky, ale po častiach, z rôznych uhlov pohľadu. Uvádza čitateľa do dobových reálií, podmieňujúcich vznik a fungovanie školy, či na pravú mieru vysvetľuje vzťah školy k Bauhausu, za ktorého slovenský variant ŠUR mnohí považujú.

Predstavuje zoznamy žiakov i študijné odbory a, samozrejme, kľúčových ľudí školy na čele so zakladateľom Josefom Vydrom. Nie náhodou si za motto vybrala vyhlásenie pedagógov z roku 1935 o ich poslaní, začínajúce sa vyznaním k miznúcej kráse Slovenska. „Nikto sa s ňou ťažšie a dojemnejšie nelúči než my umelci. Ale zachovať ju je úlohou múzea, nie školy. Tá musí vytvoriť novú krásu podľa nových životných funkcií dvadsiateho storočia.“

Anketa

Prečo ste dali hlas Ive Mojžišovej a jej knihe Škola moderného videnia?

Zuzana Bartošová, vedecká pracovníčka Ústavu dejín umenia SAV

Autorka zúročila svoj celoživotný záujem o jedinečnú tému. Kniha je napísaná kultivovane a sviežo, je zrozumiteľná aj čitateľovi, ktorý nie je odborníkom, a to bez toho, aby stratila punc pôvodnej vedeckej práce na úrovni, ktorá je u nás zriedkavá.

Katarína Hubová, riaditeľka Slovenského centra dizajnu

Aj keď ide o históriu jednej známej školy, kniha je súčasná a objavná, pútavá - hlavne vďaka skvelému štýlu písania a hľadaniu pravdy Ivy Mojžišovej.

Alexandra Kusá, riaditeľka Slovenskej národnej galérie

Pretože pre mňa to bolo dva v jednom – dôležitá téma nášho umenia spracovaná povolanou osobou a veľmi šťastná typografia, práca Jána Šicka prispieva k výsledku rovnakou mierou ako kvalitná „plnka“.

Mária Rišková, teoretička umenia

Tejto dobe ešte stále veľa dlžíme, hoci patrí ku kultúrnym vrcholom Slovenska.
Zobrazuje prepojenie so svetovým vývojom bez toho, aby prikrášľovala skutočnosť, ale zároveň tak, že vzbudzuje oprávnenú hrdosť na to, že aj my sme boli citliví voči progresívnym myšlienkam.

Peter Zajac, literárny vedec a prekladateľ

V prípade Ivy Mojžišovej ide o základnú knihu o slovenskej kultúre 20. storočia.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Kultúra

Inzercia - Tlačové správy

  1. Nestíhate nakupovať darčeky?
  2. Venujte na Vianoce darček plný informácií!
  3. Vzťah k seniorom chce zmeniť výzvou
  4. Bangkok, Phuket, pláže, chrámy: Za 13 dní to naj z Thajska
  5. Brzdia vás technické výpadky vo výrobe?
  6. Pracoval som v mekáči a vydržal tri dni. Hranolky sú prekliatie
  7. Mobil banking VÚB opäť bližšie k najlepšej bankovej aplikácii
  8. Na čo dbať pri výbere nehnuteľnosti? Tu je niekoľko rád
  9. Tip na výlet: Prechádzka tokajskými vinicami a biele tigre
  10. Objavte novinku s duálnym účinkom proti starnutiu pleti
  1. Nestíhate nakupovať darčeky?
  2. Riešenie kolízií áut - exkluzivní autokamera MiVue 766 WiFi
  3. Venujte na Vianoce darček plný informácií!
  4. Problém s darčekom? 10 perfektných tipov na Vianočné darčeky!
  5. Slovensko bude vo svete reprezentovať projekt Zachráň včely
  6. Vzťah k seniorom chce zmeniť výzvou
  7. Bangkok, Phuket, pláže, chrámy: Za 13 dní to naj z Thajska
  8. Moderný hotel, kde sa cítite ako doma
  9. Vedecká rada k 80. výročiu SvF STU v Bratislave
  10. Stavebná fakulta STU má učebňu na 3D tlač a virtuálnu realitu
  1. Pracoval som v mekáči a vydržal tri dni. Hranolky sú prekliatie 65 902
  2. Stíhame napredovať s technológiami? Môže už byť neskoro 17 718
  3. Tip na výlet: Prechádzka tokajskými vinicami a biele tigre 9 874
  4. Takto vyzerá miesto, odkiaľ k nám putuje slovenské hovädzie 9 851
  5. Bangkok, Phuket, pláže, chrámy: Za 13 dní to naj z Thajska 8 623
  6. First moment za skvelú cenu: Neapol, Capri, Pompeje, Ischia 6 365
  7. Slováci sa pripravujú o stovky až tisícky eur 5 812
  8. Kartou míňame viac. Čo by obchodníci mali vedieť o zákazníkoch 3 906
  9. Na čo dbať pri výbere nehnuteľnosti? Tu je niekoľko rád 3 742
  10. Geológ: recykláciu umelého kopca v Slnečniciach sledujeme denne 2 789

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Odborník: Máme dôkazy, že Mayovia zmizli zo dňa na deň

Slovák Milan Kováč hovorí o veľkom objave.

PÍŠE GWYNNE DYER

V Saudskej Arábii sa hrá o tróny

Za korunným princom už stojí len kráľ.

SVET

Ebola zasiahla miliónové mesto, umierajú aj lekári

Zdravotníkom sa podarilo zachrániť život novorodeného dievčatka.

DOMOV

Kiska priniesol Bezákovi dar od pápeža Františka

Pápež odovzdal Kiskovi počas audiencie dar pre Bezáka.

Neprehliadnite tiež

Exemplár Proustovho románu vydražili za rekordných 1,5 milióna eur

Vzácny exemplár je prvou časťou jeho majstrovského diela Hľadanie strateného času.