SME
Sobota, 1. október, 2022 | Meniny má Arnold

Knihou roka sa stala Škola moderného videnia

Iva Mojžišová spracovala „zabudnutý“ príbeh bratislavskej Školy umeleckých remesiel a získala najviac hlasov v našej ankete o literárnu udalosť roka.

Ukážka práce Školy umeleckých remesiel – návrh kovovej reklamnej figuríny (výrez) z kovorobného oddelenia Františka Tröstera.Ukážka práce Školy umeleckých remesiel – návrh kovovej reklamnej figuríny (výrez) z kovorobného oddelenia Františka Tröstera. (Zdroj: SCD, AF)

Čo najviac zaujalo tvorcov a ľudí, ktorí sa zaoberajú kultúrou? Oslovili sme ich takmer tristo.


Reprezentatívna monografia je splatením dlhu fenoménu slovenského výtvarného školstva. Zároveň však opäť pripomína, že poznanie našej histórie bolo manipulované.

„Keď sa nechytíme odkazu minulosti, nebudeme zrozumiteľní sami sebe ani svojim deťom.“ To sú slová historičky umenia Ivy Mojžišovej, ktoré vyslovila pred dvoma rokmi pri preberaní Ceny Dominika Tatarku za knihu Giacomettiho smiech?. Tú vetu povedala síce v tatarkovskom kontexte, no platila aj pre vtedy ocenenú publikáciu a v plnej miere ju možno aplikovať aj na monografiu Škola moderného videnia - bratislavská ŠUR 1928 - 1939 (Artforum a Slovenské centrum dizajnu).

ŠUR - to bola Škola umeleckých remesiel, a hoci dnes (aj vďaka existencii tejto skvelej knihy) sa môže zdať takéto „dešifrovanie“ už zbytočné, určite nie je na škodu to pridupľovať. Veď táto priekopnícka bratislavská škola je ako ponorná rieka, legenda, ktorá sa s príchodom druhej svetovej vojny vytratila a nepodarilo sa jej dať o sebe vedieť ani po nástupe komunistickej totality. Povedomie o škole načas ožilo v šesťdesiatych rokoch, no v normalizácii to bola opäť tabuizovaná téma.

Centrálna udalosť

Až po novembri '89 sa konečne ŠUR vynorila z podzemia zabudnutia a jej históriu začali skúmať a pripomínať viacerí kunsthistorici, no ako zdôrazňuje Peter Zajac, až Iva Mojžišová uchopila existenciu školy ako centrálnu udalosť slovenskej kultúry dvadsiateho storočia.

Nebolo to však až teraz, keď sa renomovaná autorka obrátila k tejto unikátnej téme. Vráťme sa ešte raz k spomenutému tatarkovskému ceremoniálu spred dvoch rokov, vo vtedy ocenenej knihe patrí Škole umeleckých remesiel niekoľko kapitol. Jedna je napríklad z roku 1968 a Mojžišová už vtedy, v tých krátkych chvíľach politického odmäku, napísala: „Kdekoľvek dnes padne zmienka o ŠUR­ke, tam ihneď cítiť, že sa jej začína pripisovať zvláštny význam. Pokiaľ však dejiny tejto školy, ako aj celej aktivity ňou vyvolanej alebo s ňou súvisiacej nebudú dostatočne známe, zatiaľ málokto bude vedieť, v čom vlastne tento význam spočíva.“

Ona to vedela už vtedy. Vedela, že ŠUR, hoci bola „len“ učňovskou školou, predstavovala nový typ inštitúcie, aký vzišiel z nutnosti reformovať spôsob výtvarného vzdelávania, a uvedomovala si jej význam pri modernizácii slovenskej kultúry i životného štýlu.

Dar pútavého písania

Poradie

1. I. Mojžišová: Škola moderného videnia

2. P. Krištúfek: Atlas zabúdania

3.–5.

I. Dobrakovová: Toxo

T. Berka, J. M. Bahna: Vily nad Bratislavou

Odkiaľ a kam: ed. M. Bútora, G. Mesežnikov, Z. Bútorová, M. Kollár

Kým nám to však mohla povedať v takejto reprezentatívnej podobe, prešli ďalšie roky. V tých normalizačných sa Iva Mojžišová, aby sa vyhla ideologicky motivovaným úlohám, venovala spracúvaniu hesiel do encyklopedických slovníkov. A nezabúdala na nástojčivú úlohu spracovať históriu ŠUR­ky.

Zbierala materiály (ktoré skvelým spôsobom zhodnotil Ján Šicko v korešpondujúcom grafickom dizajne knihy), stretávala sa s pamätníkmi, pátrala v archívoch. A potom, verná zásade, že aj vedecký text by sa mal dať ľahko čítať, využila svoj vzácny dar pútavého písania a ponúkla túto výnimočnú monografiu.

Rôzne uhly pohľadu

Ako pripomína, nerozpráva príbeh nepretržite pretekajúci korytom času, nespracúva ho chronologicky, ale po častiach, z rôznych uhlov pohľadu. Uvádza čitateľa do dobových reálií, podmieňujúcich vznik a fungovanie školy, či na pravú mieru vysvetľuje vzťah školy k Bauhausu, za ktorého slovenský variant ŠUR mnohí považujú.

Predstavuje zoznamy žiakov i študijné odbory a, samozrejme, kľúčových ľudí školy na čele so zakladateľom Josefom Vydrom. Nie náhodou si za motto vybrala vyhlásenie pedagógov z roku 1935 o ich poslaní, začínajúce sa vyznaním k miznúcej kráse Slovenska. „Nikto sa s ňou ťažšie a dojemnejšie nelúči než my umelci. Ale zachovať ju je úlohou múzea, nie školy. Tá musí vytvoriť novú krásu podľa nových životných funkcií dvadsiateho storočia.“

Anketa

Prečo ste dali hlas Ive Mojžišovej a jej knihe Škola moderného videnia?

Zuzana Bartošová, vedecká pracovníčka Ústavu dejín umenia SAV

Autorka zúročila svoj celoživotný záujem o jedinečnú tému. Kniha je napísaná kultivovane a sviežo, je zrozumiteľná aj čitateľovi, ktorý nie je odborníkom, a to bez toho, aby stratila punc pôvodnej vedeckej práce na úrovni, ktorá je u nás zriedkavá.

Katarína Hubová, riaditeľka Slovenského centra dizajnu

Aj keď ide o históriu jednej známej školy, kniha je súčasná a objavná, pútavá - hlavne vďaka skvelému štýlu písania a hľadaniu pravdy Ivy Mojžišovej.

Alexandra Kusá, riaditeľka Slovenskej národnej galérie

Pretože pre mňa to bolo dva v jednom – dôležitá téma nášho umenia spracovaná povolanou osobou a veľmi šťastná typografia, práca Jána Šicka prispieva k výsledku rovnakou mierou ako kvalitná „plnka“.

Mária Rišková, teoretička umenia

Tejto dobe ešte stále veľa dlžíme, hoci patrí ku kultúrnym vrcholom Slovenska.
Zobrazuje prepojenie so svetovým vývojom bez toho, aby prikrášľovala skutočnosť, ale zároveň tak, že vzbudzuje oprávnenú hrdosť na to, že aj my sme boli citliví voči progresívnym myšlienkam.

Peter Zajac, literárny vedec a prekladateľ

V prípade Ivy Mojžišovej ide o základnú knihu o slovenskej kultúre 20. storočia.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Inzercia - Tlačové správy

  1. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať?
  2. Dochádzate do Bratislavy? Auto nechajte doma
  3. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko?
  4. 5 príkladov, kedy banke nejde len o peniaze
  5. Školy môžu získať podporu pre zelené projekty
  6. Európska noc výskumníkov prináša zážitky s vedou opäť naživo
  7. Riskovali viac než iní. Jeden z nich sa slávy nedožil
  8. Takto si nastavíte, aby vám maily od SME nekončili v spame
  1. KOSIT hľadá do svojho tímu ďalších vodičov
  2. Náklady na domácnosť pomôže ušetriť aj kompostér FoodCycler
  3. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať?
  4. Dochádzate do Bratislavy? Auto nechajte doma
  5. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko?
  6. SITA Slovenská tlačová agentúra zlepšuje dostupnosť služieb
  7. 4 veci, na ktoré si treba dať pozor pri zateplení šikmej strechy
  8. 5 príkladov, kedy banke nejde len o peniaze
  1. Riskovali viac než iní. Jeden z nich sa slávy nedožil 5 262
  2. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny 5 162
  3. Európska noc výskumníkov prináša zážitky s vedou opäť naživo 4 996
  4. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko? 4 965
  5. Piešťanská firma ovládla svet zubárskych kresiel 4 625
  6. Digitálne dvojča v Konštrukta-TireTech 3 914
  7. Vyskúšajte vylepšenú aplikáciu SME aj s novou SME Minútou 3 769
  8. Najradšej by ste sa pri čítaní správ nechali zahrabať? 2 513
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Milan Buno: 7 knižných tipov: Stephen King odporúča nový strašidelný príbeh
  2. Katarína Chudá: Francúzske dvorné balety: aké bizarné kostýmy nosili herci v 17. storočí?
  3. Roman Kebísek: Štúr najskôr Pospíšilovej verejne vyznal lásku a o pár mesiacov ju verejne nechal
  4. Milan Buno: 7 knižných tipov: Opustený ostrov a 8 súťažiacich...koľkí napokon prežijú?!
  5. Roman Kebísek: Maliar Malevič po vystavení Čierneho štvorca r. 1915: Pretvoril som sa na nulu
  6. Katarína Chudá: Marc Chagall: Ruský žid, ktorý pobúril Francúzov
  7. Viera Polakovičová: Svetová premiéra diela Matúša Wiedermanna v Paríži
  8. Katarína Chudá: Artemisia Gentileschi: maliarka, ktorá dokázala neuveriteľné
  1. Roman Kebísek: Malý prehľad prepadov Jánošíka, ku ktorým sa priznal 9 147
  2. Matúš Lazúr: Čo bude špendlíkom ktorý spôsobí prasknutie realitnej bubliny? 7 864
  3. Janka Bittó Cigániková: Katarína Hatráková a Romana Tabák sa dnes stali symbolom pokrytectva a bezcharakternosti 4 595
  4. Ján Valchár: Mohylizácia ruských brancov. Presne podľa plánu. 4 004
  5. Jana Melišová: Keď sa chce, tak sa dá 💗 3 749
  6. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia v Rusku dobrou správou? 3 694
  7. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú. 3 166
  8. Marek Strapko: Irán vs. Rusko 3 067
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťZatvoriť reklamu