Knihou roka sa stala Škola moderného videnia

Iva Mojžišová spracovala „zabudnutý“ príbeh bratislavskej Školy umeleckých remesiel a získala najviac hlasov v našej ankete o literárnu udalosť roka.

Ukážka práce Školy umeleckých remesiel – návrh kovovej reklamnej figuríny (výrez) z kovorobného oddelenia Františka Tröstera.(Zdroj: SCD, AF)

Čo najviac zaujalo tvorcov a ľudí, ktorí sa zaoberajú kultúrou? Oslovili sme ich takmer tristo.


Reprezentatívna monografia je splatením dlhu fenoménu slovenského výtvarného školstva. Zároveň však opäť pripomína, že poznanie našej histórie bolo manipulované.

„Keď sa nechytíme odkazu minulosti, nebudeme zrozumiteľní sami sebe ani svojim deťom.“ To sú slová historičky umenia Ivy Mojžišovej, ktoré vyslovila pred dvoma rokmi pri preberaní Ceny Dominika Tatarku za knihu Giacomettiho smiech?. Tú vetu povedala síce v tatarkovskom kontexte, no platila aj pre vtedy ocenenú publikáciu a v plnej miere ju možno aplikovať aj na monografiu Škola moderného videnia - bratislavská ŠUR 1928 - 1939 (Artforum a Slovenské centrum dizajnu).

ŠUR - to bola Škola umeleckých remesiel, a hoci dnes (aj vďaka existencii tejto skvelej knihy) sa môže zdať takéto „dešifrovanie“ už zbytočné, určite nie je na škodu to pridupľovať. Veď táto priekopnícka bratislavská škola je ako ponorná rieka, legenda, ktorá sa s príchodom druhej svetovej vojny vytratila a nepodarilo sa jej dať o sebe vedieť ani po nástupe komunistickej totality. Povedomie o škole načas ožilo v šesťdesiatych rokoch, no v normalizácii to bola opäť tabuizovaná téma.

Centrálna udalosť

Až po novembri '89 sa konečne ŠUR vynorila z podzemia zabudnutia a jej históriu začali skúmať a pripomínať viacerí kunsthistorici, no ako zdôrazňuje Peter Zajac, až Iva Mojžišová uchopila existenciu školy ako centrálnu udalosť slovenskej kultúry dvadsiateho storočia.

Nebolo to však až teraz, keď sa renomovaná autorka obrátila k tejto unikátnej téme. Vráťme sa ešte raz k spomenutému tatarkovskému ceremoniálu spred dvoch rokov, vo vtedy ocenenej knihe patrí Škole umeleckých remesiel niekoľko kapitol. Jedna je napríklad z roku 1968 a Mojžišová už vtedy, v tých krátkych chvíľach politického odmäku, napísala: „Kdekoľvek dnes padne zmienka o ŠUR­ke, tam ihneď cítiť, že sa jej začína pripisovať zvláštny význam. Pokiaľ však dejiny tejto školy, ako aj celej aktivity ňou vyvolanej alebo s ňou súvisiacej nebudú dostatočne známe, zatiaľ málokto bude vedieť, v čom vlastne tento význam spočíva.“

Ona to vedela už vtedy. Vedela, že ŠUR, hoci bola „len“ učňovskou školou, predstavovala nový typ inštitúcie, aký vzišiel z nutnosti reformovať spôsob výtvarného vzdelávania, a uvedomovala si jej význam pri modernizácii slovenskej kultúry i životného štýlu.

Dar pútavého písania

Poradie

1. I. Mojžišová: Škola moderného videnia

2. P. Krištúfek: Atlas zabúdania

3.–5.

I. Dobrakovová: Toxo

T. Berka, J. M. Bahna: Vily nad Bratislavou

Odkiaľ a kam: ed. M. Bútora, G. Mesežnikov, Z. Bútorová, M. Kollár

Kým nám to však mohla povedať v takejto reprezentatívnej podobe, prešli ďalšie roky. V tých normalizačných sa Iva Mojžišová, aby sa vyhla ideologicky motivovaným úlohám, venovala spracúvaniu hesiel do encyklopedických slovníkov. A nezabúdala na nástojčivú úlohu spracovať históriu ŠUR­ky.

Zbierala materiály (ktoré skvelým spôsobom zhodnotil Ján Šicko v korešpondujúcom grafickom dizajne knihy), stretávala sa s pamätníkmi, pátrala v archívoch. A potom, verná zásade, že aj vedecký text by sa mal dať ľahko čítať, využila svoj vzácny dar pútavého písania a ponúkla túto výnimočnú monografiu.

Rôzne uhly pohľadu

Ako pripomína, nerozpráva príbeh nepretržite pretekajúci korytom času, nespracúva ho chronologicky, ale po častiach, z rôznych uhlov pohľadu. Uvádza čitateľa do dobových reálií, podmieňujúcich vznik a fungovanie školy, či na pravú mieru vysvetľuje vzťah školy k Bauhausu, za ktorého slovenský variant ŠUR mnohí považujú.

Predstavuje zoznamy žiakov i študijné odbory a, samozrejme, kľúčových ľudí školy na čele so zakladateľom Josefom Vydrom. Nie náhodou si za motto vybrala vyhlásenie pedagógov z roku 1935 o ich poslaní, začínajúce sa vyznaním k miznúcej kráse Slovenska. „Nikto sa s ňou ťažšie a dojemnejšie nelúči než my umelci. Ale zachovať ju je úlohou múzea, nie školy. Tá musí vytvoriť novú krásu podľa nových životných funkcií dvadsiateho storočia.“

Anketa

Prečo ste dali hlas Ive Mojžišovej a jej knihe Škola moderného videnia?

Zuzana Bartošová, vedecká pracovníčka Ústavu dejín umenia SAV

Autorka zúročila svoj celoživotný záujem o jedinečnú tému. Kniha je napísaná kultivovane a sviežo, je zrozumiteľná aj čitateľovi, ktorý nie je odborníkom, a to bez toho, aby stratila punc pôvodnej vedeckej práce na úrovni, ktorá je u nás zriedkavá.

Katarína Hubová, riaditeľka Slovenského centra dizajnu

Aj keď ide o históriu jednej známej školy, kniha je súčasná a objavná, pútavá - hlavne vďaka skvelému štýlu písania a hľadaniu pravdy Ivy Mojžišovej.

Alexandra Kusá, riaditeľka Slovenskej národnej galérie

Pretože pre mňa to bolo dva v jednom – dôležitá téma nášho umenia spracovaná povolanou osobou a veľmi šťastná typografia, práca Jána Šicka prispieva k výsledku rovnakou mierou ako kvalitná „plnka“.

Mária Rišková, teoretička umenia

Tejto dobe ešte stále veľa dlžíme, hoci patrí ku kultúrnym vrcholom Slovenska.
Zobrazuje prepojenie so svetovým vývojom bez toho, aby prikrášľovala skutočnosť, ale zároveň tak, že vzbudzuje oprávnenú hrdosť na to, že aj my sme boli citliví voči progresívnym myšlienkam.

Peter Zajac, literárny vedec a prekladateľ

V prípade Ivy Mojžišovej ide o základnú knihu o slovenskej kultúre 20. storočia.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Kultúra

Inzercia - Tlačové správy

  1. Bardejov by mal byť konečne nezávislý
  2. Karibik aj Európa: Plavte sa za dobrodružstvom
  3. Zuzana Žirková: Šport v meste je v polčase rozpadu
  4. Netrestajme tých, čo mestu šetria čas a peniaze
  5. Zaúča výčapníkov vo svete: Odfláknuté pivo zákazník vycíti
  6. OLED televízory sú ohrozené vypálením obrazu
  7. Z lesa si našla cestu do útulku, na nový domov ale stále čaká
  8. Reportáž: Ako sa vyrába slovenské akostné víno
  9. Union ponúka množstvo výhod pre deti aj matky
  10. Dana Kleinert sa vzdáva v prospech zmeny v Starom Meste
  1. Objednali ste sa už u zubára? Preventívne ...
  2. Virtuálne sídlo v Bratislave
  3. Dovolenka snov či chladnička plná jedla? Oslavujte s BILLA
  4. Bardejov by mal byť konečne nezávislý
  5. Karibik aj Európa: Plavte sa za dobrodružstvom
  6. Zuzana Žirková: Šport v meste je v polčase rozpadu
  7. Čo nemôžete zaregistrovať ako ochrannú známku?
  8. Potrebujete ochrannú známku pre Váš produkt ?
  9. Netrestajme tých, čo mestu šetria čas a peniaze
  10. OLED televízory sú ohrozené vypálením obrazu
  1. OLED televízory sú ohrozené vypálením obrazu 17 637
  2. Stíhame napredovať s technológiami? Môže už byť neskoro 12 991
  3. Kvíz o zatepľovaní zvládne iba odborník. Trúfate si? 12 499
  4. Koho výrobky naozaj kupujete v McDonald's? 9 753
  5. Reportáž: Ako sa vyrába slovenské akostné víno 9 292
  6. Bezpečné bývanie pre rodiny s deťmi? Na toto nezabudnite 8 602
  7. Karibik aj Európa: Plavte sa za dobrodružstvom 7 749
  8. Koľko minút pracujeme na jednu kávu či novú kuchyňu? 7 339
  9. Zaúča výčapníkov vo svete: Odfláknuté pivo zákazník vycíti 6 538
  10. Pokazila sa Vám práčka či chladnička? Nevolajte opravára! 4 969

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Kde sa vzala treska, vyprážaný syr a omáčka uho

Ako vznikli ikonické pokrmy socializmu.

Komentár Petra Schutza

Volanie, aby sa proti Saudom postupovalo dôsledne, je na mieste

Trump ukázal ďalší autoportrét.

DOMOV

Šéf Reportérov: Otázky na Kočnera podráždili Fica aj Sulíka

Nebojím sa žalôb, tvrdí šéf Reportérov RTVS Vincent Štofaník.

Píše Roman Jančiga - Fórum

Kým sme boli pred sto rokmi

Rómovia nám najlepšie ukazujú našu minulosť v Uhorsku.

Neprehliadnite tiež

O knihách

Andy Weir: Chcem len, aby sa ľudia bavili

Nerobím politiku. V mojom písaní nie je žiadne moralizovanie alebo posolstvo.