SME
Sobota, 22. január, 2022 | Meniny má ZoraKrížovkyKrížovky

Vyrátať úspech filmu je absolútne nemožné

Juraj Chlpík o nakrúcaní Domu, Slepých lások aj o projekte Identity Petržalky.

Juraj Chlpík (1976) vyštudoval fotografiu na SUPŠ a kameru na VŠMU v Bratislave. Nakrútil desiatky reklám, videoklipov a filmov, napríklad Slepé lásky a Dom. Tento rok vyšla aj jeho kniha fotografií Petržalka Identity nadväzujúca na výstavu a rovnomenný fJuraj Chlpík (1976) vyštudoval fotografiu na SUPŠ a kameru na VŠMU v Bratislave. Nakrútil desiatky reklám, videoklipov a filmov, napríklad Slepé lásky a Dom. Tento rok vyšla aj jeho kniha fotografií Petržalka Identity nadväzujúca na výstavu a rovnomenný f (Zdroj: SME – GABRIEL KUCHTA)

Najviac hlasov v ankete SME o Kultúrnu udalosť roka dostal film Dom. Len pred niekoľkými týždňami bol v týchto novinách veľký rozhovor s jeho režisérkou Zuzanou Liovou a ona mala pocit, že v ňom povedala všetko podstatné. Riešenie bolo jednoduché. Kameraman Domu JURAJ CHLPÍK totiž minulý rok stihol pripraviť aj knihu svojich fotografií o Petržalke, ktorá v našej ankete obsadila druhé miesto v kategórii Kniha roka.

V čom je pre vás film Dom výnimočný?

„Veľmi jednoducho rozpráva o zložitých veciach – o medziľudských vzťahoch, výchove, odovzdávaní životných hodnôt, o ideáloch mladšej a staršej generácie. Veľmi sa mi páči. Musím povedať, že taký scenár a ponuku na ňom pracovať som nikdy predtým nemal.“

Prečo si vás režisérka Zuzana Liová vybrala?

„Myslím, že ma oslovila najmä na základe toho, že som robil na Slepých láskach Juraja Lehotského. Presne pred dvoma rokmi mi na Silvestra zavolala a povedala mi, aby som si prečítal scenár. Myslel som si, že je to iba silvestrovský vtip, no nebol. Viem, že sa rozhodovala medzi viacerými, napokon si vybrala mňa, hoci som nemohol film dokončiť v lete pre osobné problémy.“

Keď sa niečoho bojím, musím to urobiť - hovorí Zuzana Liová. Prečítajte si rozhovor ››

Čo sa dialo potom, ako prebieha práca kameramana?

„Už keď som si čítal scenár, predstavoval som si, ako by film mohol vyzerať. Zuzana však tiež mala o príbehu vlastnú predstavu, ktorá bola veľmi podobná tej mojej. Nad technickým scenárom sme sedeli asi tri mesiace, pozerali sme množstvo iných filmov a hľadali inšpiráciu. Tento proces tvorby ma veľmi baví. Po dôkladnej príprave sa potom na pľaci pri filmovaní tvorí akosi ľahšie.“

Ten obraz je napokon vcelku bezfarebný, až šedivý. Bol to váš zámer?

„Chceli sme, aby to tak pôsobilo. V Malej Lehote sme nakrúcali pred príchodom jari. Vtedy je všetko také mdlé a sivé. Chceli sme tým vyjadriť najmä denný stereotyp slovenskej krajiny, z ktorej chcela hlavná hrdinka utiecť. Do kontrastu sme postavili dve mestá – Čadcu, ktorá je podľa mňa skutočný Absurdistan, architektonický zatykač v podobe čisto náhodného zhluku rôznofarebných budov, panelákov a reklamných pútačov, a mesto Krakov. To jediné predstavovalo akýsi optimistický únik z každodennej šedivosti.“

Väčšina filmu je nakrútená kamerou priamo z ruky. Prečo ste si vybrali túto techniku?

„Celý príbeh je totiž veľmi intímny. Nechceli sme žiadne prikrášľovania a zdokonaľovania. Skôr naopak, šlo nám o to, urobiť ho uveriteľne priam dokumentaristicky. Tak, aby mal divák pocit, že celú situáciu pozoruje sám. Bolo to náročné, lebo veľa scén si vyžadovalo pokoj a sústredenie sa. Zuzana sa dlho s hercami rozprávala o jednotlivých scénach, tak aby sme všetci spolu našli ten správny spôsob, ako čosi konkrétne povedať. Veľmi dôležité bolo aj to, že sme mali vyborných ľudí v štábe a producenti nám vytvorili slušné technické podmienky, čo je v našich pomeroch zriedkavé.

juraj_chlpik_res.jpg

Je Dom obrazom slovenských rodín?

„Neviem, ako fungujú slovenské rodiny. Nešiel som do tohto filmu preto, že by som si myslel, že je pravým obrazom slovenského patriotizmu v rodinách. To nie. Páčil sa mi taký, aký je, príbeh – bez akýchkoľvek presahov do zovšeobecňovania.“

V čom je Dom podobný s filmom Slepé lásky, na ktorom ste robili pred pár rokmi?

„Žánrovo sú celkom rozdielne. No spôsob snímania a hľadania estetiky v niečom veľmi obyčajnom majú podobný. Dom je predsa len komorný príbeh jednej rodiny, Slepé lásky boli viac dokumentom, hoci o realizmus a pravdivosť išlo aj v Dome.“

Ako ste sa dostali k nakrúcaniu Slepých lások?

„S Jurajom Lehotským som sa poznal od strednej školy. Oslovil ma, ale myslel si, že to nebudem robiť, že som drahý a na film nebudem mať čas. Ale ja som mu povedal, že to chcem skúsiť. Tempo nakrúcania však bolo celkom iné než pri Dome – ten sa nakrúcal v dvoch etapách. Slepé lásky sme nakrúcali časo〜zberne skoro päť rokov.“

Slepé lásky boli veľmi úspešné. Dom mal nízku návštevnosť, no darí sa mu na festivaloch a vyhral aj našu anketu. Je to úspech?

„Vtedy to nik z nás nečakal, bolo to obrovské prekvapenie. Vyrátať filmu úspech v našich podmienkach, to je vlastne absolútne nereálne. Nikdy sa to nedá predpovedať. Koniec koncov, čo to vlastne je – úspech? Film má toľko aspektov, ktoré môžu jeho príbeh posunúť alebo potopiť, že aj na festivaloch ide skôr o súhru náhod, než o čosi konkrétne. Osobne idem do práce na filme najmä pre presvedčenie. Verím, že je to film, ktorý má čo povedať.“

Ako si u nás kameraman zháňa prácu?

„Najprv treba povedať, že iba filmom by som sa nedokázal uživiť. Je to totiž finančne podhodnotené a neuveriteľne časovo náročné. Nemohol by som si to dovoliť. Navyše, mám deti a chcel by som sa venovať aj im. Aj preto si zo scenárov vyberám, robím na tých, ktoré sa mi páčia. Nemusím robiť film za každú cenu. Živím sa reklamou a nehanbím sa za to.“

IM5O2662_res.jpg

Prelína sa v niečom nakrúcanie reklamy a filmu?

„Reklama je pre mňa najmä forma skúšania. Mám v nej priestor na trénovanie, je to také udržiavanie sa v kondícii. Keď idem potom robiť film, nezdržujú ma základné postupy, ako to technicky realizovať. Môžem sa s režisérom sústrediť na hľadanie správneho pohľadu a svietenie. To je to, čo ma veľmi baví a čomu by som sa chcel venovať viac. Pri reklame je dopredu všetko jasné – každý záber má presný počet sekúnd aj presný obsah. Remeslo mám aj vďaka reklame zvládnuté, no jedine film ma núti premýšľať, ako nakrútiť každý pohyb tak, aby bol zaujímavý. Rozhodujú práve dĺžky záberov, musíte myslieť na to, ako dodržať jednotu filmu na celej dĺžke.“

Na strednej škole ste študovali fotografiu, na vysokej ste presedlali na kameru. Prečo?

„Fotografia je o solitéroch, no ja som mal pocit, že chcem robiť v tíme. Filmárčina je najmä o komunikácii, stretávaní sa a hľadaní spoločného cieľa, to ma baví. Navyše, zdalo sa mi, že fotografiu si už dokáže urobiť každý a že možnosti, ako sa ňou uživiť, výrazne klesli. Študovať kameru som išiel preto, lebo som sa chcel naučiť niečo nové. Fotografia bola dobrý základ a stále ma baví.“

Päť rokov ste sa venovali projektu Petržalka Identity, to je skoro ako práca na filme.

„Časovo áno, no finančne sa to nedá porovnať. Do filmu ide niekoľkonásobné množstvo peňazí. Režisér s ním strávi roky a ľahko sa môže stať, že mu to nevyjde. Napríklad je smutné, že aj Dom má takú nízku návštevnosť, hoci je pravda, že ide o intímny film, ktorý sa viac hodí do klubov alebo na DVD než do veľkých kín. Tá fotografická kniha je pre mňa ako holá veta. Nie je iba o fotkách, ale aj o textoch ľudí, ktorí mali čo povedať.“

Bolo fotografovanie oddychom od kamery?

„Bol to aj oddych, aj celkovo iný pocit z rozprávania príbehu. A najmä to bolo náročné – nanovo sme s Borisom Melušom všetky fotografie naskenovali a vykorigovali, čo bola jedna z najťažších farebných korekcií, aké som doteraz robil. Najmä sme vymysleli koncept celej knihy. Bola to pre mňa príjemná práca, na ktorú veľmi rád spomínam.“

Máte už nejaké konkrétne nové plány?

„Nemám plány, všetko sa aj tak stále mení. Nie som ambiciózny človek. Teraz mám skôr také súkromné priania. Nájsť rovnováhu medzi prácou a výchovou detí.“

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Inzercia - Tlačové správy

  1. Rezerváciou first moment dovolenky viete ušetriť aj 40 % z ceny
  2. Európsky unikát. Kvalitné CBD funguje aj napriek neprajníkom
  3. Anketa: Slováci, ako sme na tom so závislosťami?
  4. Mecom ide na zelenú
  5. V roku 2021 kúpili Slováci kryptomeny za viac ako 25 000 000 €
  6. Marrákeš je červená perla Maroka
  7. F&F Slovensko je najdôveryhodnejšou odevnou značkou na trhu
  8. Akcie, fondy, kryptomeny. Do čoho treba tento rok investovať
  9. Predplatné SME.sk len za 29 eur
  10. Očarujúca Srí Lanka: Malý ostrov plný prekvapení
  1. Plánujete kúpu nehnuteľnosti ? Správajte sa ako investor
  2. Schodolez pre imobilných - Viete ako sa testuje?
  3. Ak sa chcete zotaviť po Covide, zamerajte sa na podporu zdravia
  4. Union prichádza s novinkami pre diabetológov
  5. Granátové jablko prekvapí vás chuťou i aktívnymi látkami
  6. Rezerváciou first moment dovolenky viete ušetriť aj 40 % z ceny
  7. Ekologicky sa zeleniť je časom overený hit
  8. Pripomíname dôležitý dátum –31. januára 2022
  9. Vysoká spotreba vody? Môže to byť nepovšimnutý únik vody
  10. 7 predsavzatí, ktoré pomôžu nielen vám
  1. 5 neznámych vecí, ktoré umožňujú platobné karty 7 678
  2. Predplatné SME.sk len za 29 eur 5 809
  3. Akcie, fondy, kryptomeny. Do čoho treba tento rok investovať 4 939
  4. Marrákeš je červená perla Maroka 4 466
  5. Anketa: Slováci, ako sme na tom so závislosťami? 2 883
  6. V roku 2021 kúpili Slováci kryptomeny za viac ako 25 000 000 € 2 684
  7. Európsky unikát. Kvalitné CBD funguje aj napriek neprajníkom 2 199
  8. Cukrovkári a covid-19 2 022
  9. Vieme, kde získate najlepšie semienka zeleniny 1 966
  10. Rezerváciou first moment dovolenky viete ušetriť aj 40 % z ceny 1 862
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Pôvodná vizualizácia projektu Lomnické korzo.

Príbeh skupiny Esin poznačili spory s farmárom Františkom Oravcom.


20. jan
Koronavírus: Nové prípady za dnes

V nemocniciach je 1 512 pacientov.


13m
Jeden z najväčších stavebných boomov v budovaní kostolov zažíva pravoslávna cirkev. Počet jej veriacich rastie v dôsledku nárastu veriacich prichádzajúcich pracovať na Slovensko z Ukrajiny, Srbska či Bulharska.

Boom výstavby bol v 90. rokoch.


14 h
Peter Schutz.

Proti prevahe Rusov majú sily NATO v Pobaltí iba symbolickú hodnotu.


1 h

Neprehliadnite tiež

Jiří Plachý.

Plachý daboval Jeana Rena či Jackieho Chana. Zomrel vo veku 75 rokov.


TASR 14 h
Hviezdna dánska herečka Trine Dyrholm vo filme Margrete - Kráľovná severu.

Mužov zbavila starostí, hovorí o nej režisérka seriálov Borgen a Most.


15 h
Nórska herečka a speváčka Astrid S.

Svadba nie je zmyslom života, hovorí Astrid S.


20. jan
Zľava: Lucile Richardot ako Lisea a Olivia Vermeulen ako Arsilda v inscenácii opery Antonia Vivaldiho Arsilda (Opera Slovenského národného divadla Bratislava), ktorá bola vyhlásená za najlepsiu inscenáciu sezóny.

Niektorí by sa potešili.


Klára Madunická 21. jan

Blogy SME

  1. Adriana Boysová: Kultúra zomrela! Nech žije kultúra!
  2. Martin Šuraba: Kníhkupectvo na Bylinkovom námestí
  3. Diána Marosz: Pravdivá rozprávka o dvojjazyčných deťoch
  4. Tomáš Tenczer: 11 kníh k Vianociam
  5. Anton Kaiser: Život a dielo Františka Hermana
  6. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (29.10. - 4.11.1921)
  7. Monika Nagyova: Luník IX. Myslela som si, že som naň pripravená, ale nebola som.
  8. Marek Kendera: Príbeh Alvina Straighta, David Lynch
  1. Pavol Koprda: Milan Mazurek straší vedľajšími účinkami vakcín. Čo naozaj hovoria dáta? 14 036
  2. Pavel Macko: Vodka a cigary? 7 740
  3. Vanda Tuchyňová: Primátor chce ukázať rešpekt a silu, Žilinu však obracia smerom k Jánovi Slotovi ! 5 934
  4. Michal Porubän: Tak si tu žijeme - poslanec Blaha je zaočkovaný a Žilinka nechce zverejniť zmluvu čo podpísal v Rusku :) 5 688
  5. Tereza Krajčová: Anglický denník: 21. Posledné razy, ktoré mi zlomili srdce 4 379
  6. Lórant Kulík: URBEX: Keď prejdete v Košiciach na ulici kpt.Nálepku cez (ne)utajenú pasáž, zapne sa časostroj 2 455
  7. Miroslav Galovič: Hlbocký (zmrznutý) vodopád. A Jozef Tiso na konci neďalekej kalvárie. 2 418
  8. Daniel Bíro: 10 zaujímavostí, o ktorých ste, možno, nevedeli 2 330
  1. Milota Sidorová: Toto mesto v Taliansku založilo Kanceláriu pre čas. Čaká to aj Bratislavu?
  2. Pavol Koprda: Milan Mazurek straší vedľajšími účinkami vakcín. Čo naozaj hovoria dáta?
  3. Lucia Šicková: S týmito 4 krokmi sme zaviedli kultúru feedbacku v našej firme
  4. Matúš Sarvaš: Prokurátor: Pri čítaní listov na rozlúčku je nemožné neprecítiť slová obete
  5. Valentína Sedileková: Podcast, ktorý vám odhalí svet ľudí s poruchami príjmu potravy
  6. Katarína Pázmányová: Je spoločná manželská posteľ pilierom dobrého manželstva?
  7. Milota Sidorová: Muži sa boja napadnutia, ženy znásilnenia. Bezpečnosť v meste sa týka všetkých
  8. Pavol Koprda: Erik Kaliňák používa rovnaké metódy ako Blaha. Verili by ste jemu alebo vedcom? (rozbor videa)
Skryť Zatvoriť reklamu