BRATISLAVA. Najviac Divadelných ocenení sezóny aj tento rok získalo Slovenské národné divadlo. Za inscenáciu hry podľa textu Pavla Vilikovského Pes na ceste získalo Dosky 2024 za najlepšiu réžiu aj najlepšiu inscenáciu sezóny.
Prvá scéna si zároveň odniesla ocenenia v kategóriách Najlepší kostým sezóny a najlepší mužský herecký výkon, v ktorých bola ocenená Katarína Holková za kostýmy k inscenácii hry Lukáša Brutovského Odliv a za herecký výkon Ľuboša Kostelného v postave Mr. Charlesa v inscenácii hry Paula Rudnicka Sme v pohode.
Vyhlásenie víťazov 27. ročníka Divadelných ocenení sezóny sa odohralo v pondelok v zrekonštruovanom bratislavskom Divadle Aréna. Na rozdiel od predchádzajúcich ročníkov slávnostný večer naživo neodvysielala verejnoprávna televízia. Možno aj z obáv pred výraznými prejavmi umelcov.
Odborníkov a odborníčky v porote tento rok najviac zaujali inscenácie a tvorcovia, ktorí otvárajú témy národnej a osobnej identity, pôsobia výbušne, provokatívne a neraz sa stretli s negatívnymi reakciami politikov.
„Myslím, že nie som sám a je nás tu viac, čo v tejto dobe zažívame hlavne hnev a smútok," hovoril na úvod slávnostného večera jeden z autorov projektu Dosky René Parák. "Tá frustrácia vychádza najmä z toho, že sa nám tu snaží skupinka ľudí zdevastovať a zdeštruovať to, čo sa za 35 rokov slobody podarilo vybudovať. Jediné momenty, kedy som tieto pocity dokázal prekonať, boli počas úžasných inscenácií diel či výstav, ktoré som mal možnosť vidieť. Toto je to posolstvo nádeje - že slobodná a tvorivá kultúra sa nenechá a nesmie nechať udusiť.“
Najlepšia inscenácia si nedáva servítky pred ústa
Uvedenie inscenácie Pes na ceste bolo mimoriadne očakávanou udalosťou. Český Dušan Pařízek patrí k režisérskym hviezdam európskeho formátu. Tvorí najmä v Nemecku, kde sa jeho inscenácie pravidelne stávajú hitmi sezón a získať ho na spoluprácu so SND bol niekoľkoročný, priam diplomatický, proces. Počkať sa oplatilo.
Je to inscenácia, ktorá v mnohých ohľadoch pôsobí ako rez skalpelom a zároveň je to vtipné, povznášajúce a vizuálne, ale aj divácky atraktívne dielo, ktoré si nedáva servítky pred ústa. Nezabudnuteľná je napríklad rozkošne drzá scéna, v ktorej jeden z účinkujúcich hercov z plných pľúc nadáva publiku. K tým láskavejším výrazom patria napríklad tieto: „...vy špiny, vy prezliekači kabátov, vy udavači, vy rasisti, vy držky, vy hurápatrioti.“ V záplave nadávok dôjde aj na drbnutých jakobínov, pseudofolkloristov, čelných predstaviteľov aj na niekoľko šťavnatých vulgarizmov.
Pařízek počas preberania ocenenia za najlepšiu réžiu povedal, že sledoval "fantastické profesionálne divadlo v najhoršej možnej dobe, špičkových hráčov, ktorí si v tejto strašnej dobe udržiavajú nadhľad, iróniu a slušnosť. "
"To je to, čo Slovensko a Európa potrebujú," zdôraznil.

„Inscenácia Pes na ceste, divadelná esej o národe, národovectve, literatúre, ale aj o pozícii intelektuála v súčasnej spoločnosti z produkcie Činohry SND zaujala nielen bratislavské publikum, ale aj divákov tohtoročného festivalu Divadlo v Plzni. Táto a ďalšie nominované a ocenené produkcie z minulej sezóny, by svojimi kvalitami pokojne obstáli aj v širšom ako domácom divadelnom kontexte,“ vyjadrila sa na margo víťaznej inscenácie garantka ankety Dosky Zuzana Uličianska.

Najlepšia herečka hrá muža
Spomedzi výkonov hercov a herečiek ocenili kritici a kritičky Janu Oľhovú a Ľuboša Kostelného.
Oľhová vytvorila obdivuhodnú kreáciu egocentrického a narcistického herca Bruscona v inscenácii hry Thomasa Bernharda Divadelník. Hru v réžii Michala Hábu uviedlo Slovenské komorné divadlo v Martin. Oľhovej sa v mužskej postave podarilo vytvoriť unikátnu štúdiu človeka, ktorý je pre svoje vlastné presvedčenie ochotný priviesť do záhuby všetko a všetkých okolo seba.
Kostelný zaujal svojím nevšedným stvárnením Pána Charlesa v inscenácii Sme v pohode v réžii Daniely Špinar . Hoci sa o hercovom výkone vravelo najmä v súvislosti s kritikou ministerky kultúry Martiny Šimkovičovej zo SNS, ktorej meno vo svojom monológu spomína, bolo by nespravodlivé vnímať ho iba cez túto kontroverziu.
Vo svojej hereckej kreácii po kúskoch skladá vážne a hlboké časti osobnosti výstredného homosexuála a v istej chvíli ho divák môže vidieť nielen ako primadonu, ale aj ako človeka s bolestivými životnými skúsenosťami. Šikanovanie v detstve či odvrhnutie vlastnej komunity ho však nezatvrdili. Iba povzbudili k tomu, aby bol hrdý na to, kto je a aký je.

Mimoriadny počin získala kritizovaná tanečníčka
Ceny Dosky každoročne udeľujú aj tri mimoriadne počiny v činohernom, hudobnom a tanečnom divadle. Mimoriadny počin v hudobnom divadle dostal Peter Valentovič za ambiciózne hudobné naštudovanie opery Richarda Wagnera Tannhäuser.
V činohernom divadle zaujal kritikov a kritičky autorský text Lilith dramatika Miklósa Forgácsa, ktorý v Mestskom divadle Žilina zinscenoval Eduard Kudláč. Ide o formálne nevšedný text o mýtami opradenej prvej žene, ktorá bola stvorená ešte pred Evou a dokázala sa vzbúriť rodiacemu sa patriarchátu.

Mimoriadny počin v tanečnom divadle si odniesla Soňa Ferienčíková a kolektív za projekt IHOPEIWILL, ktorý vznikol na základe rozhovorov s ľuďmi z rôznych spoločenských vrstiev, rôznych národností a rôznych politických preferencií. Ferienčíková tento rok čelila útokom na svoju tvorbu a dezinformáciám o financovaní svojich projektov.
„Nestrácajme nádej a vieru v našu krásnu krajinu. Patrí nám úplne všetkým bez ohľadu na to, aký názor máme. A chcela by som nám popriať, aby sme boli k sebe láskavejší. A aby sme si vážili slobodu a inakosť,“ povedala pri preberaní ceny.
Po výtvarnej a hudobnej stránke zaujali odbornú verejnosť Alžbeta Kutliaková za scénografiu k inscenácii TEL3GRAM, Katarína Holková za kostýmy k inscenácii hry Lukáša Brutovského Odliv a Martin ISO Krajčír a Kriss Krimm za hudbu v inscenácii hry Lenky Garajovej Amatéri.
Nominácie aj víťazov určuje odborná divadelná obec. V tomto ročníku hlasovalo 38 divadelných kritikov, kritičiek, teoretikov, teoretičiek, publicistov a publicistiek.
Víťazi Dosky 2024
- Najlepšia inscenácia sezóny: Inscenácia Pes na ceste podľa prózy Pavla Vilikovského v adaptácii a réžii Dušana Davida Pařízka, Činohra Slovenského národného divadla, Bratislava
- Najlepšia réžia sezóny: Dušan David Pařízek za réžiu inscenácie Pes na ceste podľa prózy Pavla Vilikovského, Činohra Slovenského národného divadla, Bratislava
- Najlepší mužský herecký výkon sezóny: získal Ľuboš Kostelný za herecký výkon v postave Mr. Charlesa v inscenácii hry Paula Rudnicka Sme v pohode v réžii Daniely Špinar, Činohra Slovenského národného divadla, Bratislava
- Najlepší ženský herecký výkon: získala Jana Oľhová za herecký výkon v postave Bruscona v inscenácii hry Thomasa Bernharda Divadelník v réžii Michala Hábu, Slovenské komorné divadlo, Martin
- Najlepšia scénografia sezóny: Alžbeta Kutliaková za scénografiu k inscenácii TEL3GRAM tímu autoriek Kateřina Quisová, Silvia Vollmann a Alžbeta Vrzgula, Divadlo Jozefa Gregora Tajovského, Zvolen
- Najlepší kostým sezóny: Katarína Holková za kostýmy k inscenácii hry Lukáša Brutovského Odliv, Činohra Slovenského národného divadla, Bratislava
- Najlepšia scénická hudba sezóny: Martin ISO Krajčír a Kriss Krimm za hudbu v inscenácii hry Lenky Garajovej Amatéri v réžii Šimona Ferstla, Divadlo Petra Mankoveckého, Bratislava
- Mimoriadny počin v hudobnom divadle: Peter Valentovič za hudobné naštudovanie opery Richarda Wagnera Tannhäuser, Národné divadlo, Košice
- Mimoriadny počin v tanečnom divadle: Soňa Ferienčíková a kolektív za projekt IHOPEIWILL, threeiscompany (Soňa Ferienčíková, Mária Júdová, Alexandra Timpau) & Jaro Viňarský
- Mimoriadny počin v činohernom divadle: Miklós Forgács za autorský text v inscenácii Lilith v réžii Eduarda Kudláča, Mestské divadlo, Žilina