Výstavou roka je Zákaz dotyku

Retrospektívu Jany Želibskej v SNG otvorili pred necelým mesiacom. Zaujala najviac.

Zrekonštruované dielo Kandarya - Mahadeva, ktoré bolo vystavené iba v pražskej Špálovke koncom 60. rokov.(Zdroj: SME - TOMÁŠ BENEDIKOVIČ)

Čo najviac zaujalo tvorcov a ľudí, ktorí sa zaoberajú kultúrou? Oslovili sme ich takmer tristo, počas týždňa budeme postupne uverejňovať priebežné výsledky. Vo víkendovom vydaní SME nájdete rozhovor s celkovým víťazom a komentáre všetkých hlasujúcich.


KULTÚRNA UDALOSŤ ROKA 2012

| KNIHA | FILM | HUDBA | VÝSTAVA | DIVADLO


Narúša stereotypy a zakazuje predsudky. Jana Želibská si takúto výstavu už dávno zaslúžila, zaznievalo v komentároch hlasujúcich osobností.


Kdekto by mohol namietať s tým, že výstava Jany Želibskej vyhrala preto, lebo ju ešte mnohí diváci majú v čerstvej pamäti. Veď ju otvorili len pred troma týždňami. Fakt však je, že je naozaj ohromujúca: od prvého vkročenia do zrekonštruovanej, vôbec prvej výstavy autorky zo šesťdesiatych rokov, až po ohromný katalóg, do detailov vykresľujúci jej tvorbu.

Nielen výber vystavených diel, ale aj spôsob vystavenia jednotlivých fotografií, environmentov, priestorových inštalácií či videí je zvládnutá s absolútnym prehľadom. Všetko tu funguje a pomaly vťahuje diváka do deja – do veľmi otvorených, ironických, vtipných i kritických diel. Do diel, v ktorých žena stojí mužovi tvárou v tvár.

Výstavy 2012
Poradie

1. Jana Želibská: Zákaz dotyku (SNG) kurátorky: V.Büngerová a L. Gregorová. Viac >>

zelibska_res.jpg

2. Prerušená pieseň – Umenie socialistického realizmu 1948 – 1956 (SNG) k. A. Kusá. Viac >>

piesen_res.jpg

3. – 5. Bety K. Majerníková: Pozemské záhrady (kúpele Grössling) k. M. Nepšinská Viac >>

bety_res.jpg

3. – 5. Martin Kollár: Tranzit (Tranzit) kurátorka: T. Hojčová Viac >>

sm-1220-016-kollar.rw_res.jpg

3. – 5. Robert Capa – Vojnový fotograf 20. storočia (SNG) kurátori: Katalin Bognár, Etelka Baji. Viac >>

capa_spanielska_vojna_res.JPG

Narúša stereotypy

„Všetko je zahalené v sérii symbolov, sú to náznaky, hry, nič, čo by malo byť odmietnuté, skôr pochopené. Napríklad, keď vidíme dve nahé dievčatá v kúpeľni, prečo by sme hneď mali myslieť na niečo, čo tam nie je? Sú to sestry a tam sa to končí. Je to o premýšľaní, o tom, že sa človek nemôže nechať ovládať predsudkami,“ hovorí o dielach Jany Želibskej Vladimíra Büngerová, kurátorka výstavy.

Spolu s Luciou Gregorovou pracovali na objavovaní archívov a dosiaľ nevidených diel jednej z našich najvýraznejších autoriek dva roky. „Stálo to za to, urobili sme kus práce,“ hovorí Jana Želibská.
S výstavou aj katalógom je veľmi spokojná. „Je to naozaj ucelený prierez mojou tvorbou, skvelé je, že sa nám podarilo zrekonštruovať aj veci, ktoré tu nikto nevidel, napríklad dielo Kandarya – Mahadeva (1969), vystavené iba v pražskej Špálovke.“

Aj pre nezasvätených

Retrospektíva s názvom Zákaz dotyku je na dvoch poschodiach národnej galérie a podľa Borisa Meluša, ktorý pracoval na katalógu, by uniesla ešte aj o poschodie viac.

„Je to výstava, oslovujúca na prvé stretnutie aj divákov, ktorí sa nezaujímajú o výtvarné umenie do hĺbky. Možno neodčítajú všetky vrstvy, ktoré diela Jany Želibskej majú, no budú cítiť, že fungujú. Narábajú totiž s akýmisi prirodzenými, základnými témami,“ hovorí Meluš.

Do práce na katalógu ho prizvali, no vraví, že ak by si takúto spoluprácu mohol vybrať, tak by to určite urobil. „Popravde, nepoznal som celú tvorbu Jany Želibskej, napokon, takúto rozsiahlu prierezovú výstavu tu ešte nemala. Z toho, čo som poznal, mi však bolo jasné, že to bude iné, že je v jej dielach oveľa viac sviežosti ako v mnohých dnešných. Aj napriek veku majú stále v sebe ohromnú energiu a narúšajú stereotypy – to, čo je a čo už nie je vulgárne, poukazujú na znaky, ktoré sa stali klišé či zakázanými. Základný pocit či atmosféra, ktorá na výstave prevláda, je sviežosť a vzdušnosť,“ dodáva.

Ešte ju stihnete

A kým po minulé roky už boli výstavy, ktoré získali v našej ankete prvenstvo ukončené, túto nájdete v SNG až do 17. marca. Jej súčasťou sú aj pravidelné kurátorské výklady či stretnutia s autorkou.

sm-1220-016-dotyku.rw_res.jpg

Z výstavy Jany Želibskej v SNG.

Rok SNG a Mesiac fotografie

Tretí rok kraľuje v našej ankete o najlepšiu výstavu roka jediná inštitúcia: Slovenská národná galéria.
Predvlani to bola retrospektíva Júliusa Kollera, vlani veľkolepá výstava Nové Slovensko, teraz hlasujúci vyzdvihli nedávno otvorenú výstavu Jany Želibskej.

Veľmi tesne za ňou sa však ocitla ďalšia výstava SNG: Prerušená pieseň – Umenie socialistického realizmu 1948 – 1956. Výstava, ktorá sa začala umiestnením štvormetrovej sochy Stalina pred vchod do galérie a ktorá sa nielen v kruhoch odbornej kritiky dočkala búrlivých diskusií a viacerých kritických článkov. Aj socha Stalina sa napokon dočkala reakcie – zásahu vedrom s červenou farbou od dosiaľ neznámeho nespokojenca.

Je dobré, že národná galéria dokáže pripraviť výstavu, ktorá rozvíri hladinu debát dôležitých spoločenských otázok, ale aj takú, ktorá zjednotí v názore na kvalitu.

V prvej pätici sa ešte ocitla mrazivo krásna výstava šperkov Bety K. Majerníkovej a výstavy Martina Kollára a Roberta Capu, ktoré boli súčasťou festivalu Mesiac fotografie. V hlasovaní sa objavili aj ďalšie z jeho výstav, čo svedčí o stále vysokej úrovni tejto akcie.

stalin_sng.jpg

TBEN4509_res.jpg

Chuť raja.


Prečo ste dali hlas výstave Zákaz dotyku?

kubos_res.JPGMarek Kuboš, filmár

Myslím si, že takáto koncentrácia „útvarov“ (tak tomu hovorí autorka) na štvorcový meter na Slovensku ešte nebola. Potešilo to mňa a zaiste i nejedného ďalšieho muža. Oceňujem, ako sa hravosť z tvorby zo 60. rokov preliala kontinuálne do rokov 70., 80. a 90.

Katarína Rusnáková, teoretička umeniarusnakova_res.jpg

Konečne sa zviditeľnila tvorba prvej dámy progresívnych tendencií vizuálneho umenia na Slovensku od konca 60. rokov po súčasnosť. Najdôležitejšími znakmi tvorby tejto významnej, ale solitérnej umelkyne sú experiment, invenčnosť myšlienkové a vizuálne novátorstvo, a v neposlednom rade i noblesný nadhľad, ktorými presahuje naše, neraz mentálne stiesnené prostredie Česko/Slovenska.

stefanovic_res.jpgOlja Triaška Stefanovič, fotografka

Prečo výstava Jany Želibskej? Pretože si myslím, že je to autorka svetového formátu. Okrem výstavy a výbornej inštalácie vyzdvihujem aj sprievodnú publikáciu. Som rada, že SNG pripravila túto výstavu.

Jana Geržová, teoretička umeniagerzova_res.jpg

Skvelá autorka, vtipná, ironická, subverzívna, pre mňaskutočná ‚bad girl‘, ktorej význam ďaleko prekračuje hranice Slovenska. Kurátorkám sa podarilo aj vďaka veľkorysým rekonštrukciám prác zo 60. rokov ukázať to najlepšie z jej tvorby, ktorá je porovnateľná nielen s ťažiskovými umelkyňami 60. rokov (Niki de Saint Phalle), ale aj s tvorbou súčasných svetových umelkýň (Ghada Amer).

jancar_res.jpgIvan Jančár, riaditeľ GMB

Jana Želibská si takúto prierezovú výstavu už dávno zaslúžila. Navyše, výstava v koncepcii Lucii Gregorovej a Vladimíry Büngerovej je aj výborne nainštalovaná.


Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. Tri pravidlá, na ktoré inovatívne firmy nikdy nezabúdajú
  2. Vieme, čo môže spôsobovať neplodnosť u mužov a žien
  3. Bayer posilňuje svoju značku
  4. Bývanie v Jarabinkách teraz s kuchynskou linkou v cene bytu
  5. Ružička Csekes je už po šiesty krát Právnickou firmou roka
  6. Reportáž: Ako sa robia balené bagety? Zisťovali sme vo fabrike
  7. Zákazníkom sme vďaka našim službám ušetrili viac ako milión eur
  8. Plánujete zmeniť lekára? Na toto sa potrebujete pripraviť
  9. Zelené Grunty pripravujú nové byty do predaja
  10. Košická Klinika detí a dorastu je opäť krajšia
  1. Ružička Csekes je už po šiesty krát Právnickou firmou roka
  2. Bayer posilňuje svoju značku
  3. Reportáž: Ako sa robia balené bagety? Zisťovali sme vo fabrike
  4. O2 a Matej Tóth otvárajú druhý ročník O2 Športovej akadémie
  5. METRO ukáže zákazníkom najnovšie trendy v gastronómii
  6. Joint International Week 2018 na EU v Bratislave
  7. Podpredseda vlády Vietnamu podporuje spoluprácu s EU v BA
  8. Zákazníkom sme vďaka našim službám ušetrili viac ako milión eur
  9. Tri pravidlá, na ktoré inovatívne firmy nikdy nezabúdajú
  10. Bývanie v Jarabinkách teraz s kuchynskou linkou v cene bytu
  1. Firmy, pri ktorých sa nemusíte obávať dvojakej kvality potravín 15 919
  2. Tieto dizajnové hrnčeky a poháre na kávu ocení každý 15 874
  3. Plánujete zmeniť lekára? Na toto sa potrebujete pripraviť 14 971
  4. Desať obľúbených multistop zájazdov do celého sveta 14 016
  5. Toto sú zdravotné problémy, o ktorých muži nehovoria 11 910
  6. Aká je skutočná pravda o Partners Group Sk? 11 047
  7. V Trenčíne vzniká nová komunita, susedia tu budú priateľmi 6 040
  8. Nenechajte svojich zamestnancov „vyhorieť“! 4 314
  9. Najkrajšie cyklotrasy na Slovensku nie sú iba v Bratislave 3 104
  10. Klima efekt bez klimatizácie 2 973

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Majského péenky sa Najvyššiemu súdu nezdajú. Dal ich posúdiť znalcom

Podnikateľ môže dosiahnuť aj prerušenie súdu, ktorý sa ťahá už roky. Jeho spoluobžalovaný Brtva nedávno po verdikte ušiel.

KOMENTÁRE

Jozef Majský dokazuje, že si nie sme všetci rovní

Radový smrteľník by mal proces aj s vymeraným trestom dávno za sebou.

Neprehliadnite tiež

Vo veku 44 rokov zomrel spisovateľ a režisér Peter Krištúfek

Krištúfek bol jednou z dvoch obetí pondelňajšej tragickej zrážky autobusu s nákladiakom.

Bude ešte Sherlock? Populárny seriál je na bode mrazu, v pozadí sú spory

Martin Freeman sa sťažuje na fanúšikov. Je to trápne, odkazuje mu Benedict Cumberbatch.

ROZHOVOR

Režisér filmovej senzácie: Po Oscarovi za film Artist mi vyčítali, že sa na niečo hrám

Michel Hazanavicius nakrútil čiernobiely a nemý film. V rozhovore pre SME uvažuje nad zmyslom revolúcie.

Seriály HBO sa vyznačujú nahotou a násilím. V novom Westworld dupli na plyn

Hoci nové časti seriálu o robotoch ohurujú veľkou výpravou, majú svoje problémy.

RECENZIA

Mesiac Jupitera: skvelý obraz, silná téma. Maďarský film možno ani neunesieme

Kornél Mundruczó ukázal, aká je nočná mora každého xenofóba.